Tierp, Älvkarleby, Knivsta och Östhammars kommun samarbetar på temat "hållbart resande" och har i veckan erbjudit kommuninvånarna möjlighet att provköra både elbilar och elcyklar. I Östhammar tog rätt många invånare chansen i onsdags att provköra eller bara strosa runt mellan firmorna som fanns på plats vid Bilstagärdets parkering för att göra reklam för sina tysta el- och hybridfordon.
Camilla Strandman testade en av elcyklarna – med stor förtjusning.
– Tjoho, vad det går! Det här var nästan läskigt, sa hon när hon tog en tur med en åttaväxlad cykel förstärkt med ett batteri på 14,7 ampere.
Försäljaren Daniel Andersson berättade att batteriet håller för mellan sex och åtta mils cykling innan det behöver laddas i ett vanligt uttag. Varför man skulle skaffa sig en elcykel i stället för att få motion med en vanlig cykel hade han förstås svar på.
– Det finns äldre personer som inte alls orkar cykla annars, och även för handikappade kan det vara bra med trehjuliga elcyklar. De går lika lätt hela tiden, även när det är uppförsbacke.
Upp till 25 kilometer i timmen kan elcykelns batteri hjälpa till. Vill man cykla fortare får man göra det med muskelkraft.
– Annars skulle cykeln klassas som moped, sa Daniel Andersson.
På plats fanns också Östhammars kommuns energirådgivare Marcus Jakobson. Han berättade att kommunen sedan ett år tillbaka har två hantverksbilar som är eldrivna. Genom en ny upphandling kommer kommunen snart att ha 40 laddhybrider och elbilar i fordonsflottan. Laddhybriderna har dock en förbränningsmotor, och kan alltså köras på fossilt bränsle.
– De behövs för att vi ska klara en del längre körningar också. Men vi vill gå mot ren eldrift på sikt och vi ser det här som ett stort steg i rätt riktning.
Merkostnaden för de nya elfordonen jämfört med att ha en helt fossildriven bilflotta är cirka en miljon kronor. Hur mycket koldioxidutsläppen minskar genom de nya bilarna går inte att säga på förhand, sade Marcus Jakobson.
– Vi vet inte ännu hur mycket de kommer att nyttjas i verksamheterna. Men vi tror att det kommer att vara en minskning med minst 20 procent till och med år 2018.
Det finns ju fossildrivna bilar med låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. Varför inte satsa på det, om priset är lägre?
– Kommunen tycker inte att det är rätt väg att gå, eftersom det innebär fortsatt beroende av fossilbränsle. Vi vill skicka en signal till allmänhet och företag att el är ett bra drivmedel.