Borgerligt alternativ (Boa) skriver på sin Facebooksida att kommunledningens hantering av nya 288:an är "ett stort svek mot alla" som tvingas nyttja denna ”pulsåder” från hela östra delen av kommunen.
– Att man delat upp vägbygget i etapper, börjat hitta på nödlösningar och säger "nu får det bli som det blir", det är helt förkastligt, säger Ingemar Adén (Boa) som också ger Trafikverket och Regionförbundet en släng av sleven.
Men han anser inte att en ny väg bör byggas utanför Gimo. Mötesfri 100-väg på befintlig sträckning vill han se, samt en järnvägsviadukt i Gimo.
– Att använda samma väg ger störst samhällsvinster och bäst service för dem som bor längs vägen. Det är vår åsikt.
Även Lennart Owenius (M) är inne på att samma väg, via Hökhuvud, ska användas. Liksom övriga partier vill Moderaterna se en mötesfri 100-väg.
– Jag förstår att de som pendlar undrar vad de ska in i Gimo att göra, men det fattas för mycket pengar för något annat alternativ och dessutom skulle man ha underhållskostnader för två parallella vägar. Så det har jag spolat.
Åsa Lindstrand (-), tidigare Miljöpartiet, menar att hela vägprojektet mellan Uppsala och Östhammar borde ha hanterats i länstransportplanen som en sträcka. Nu blev det i stället fyra delsträckor och det är osäkert om det blir 100-väg sista delen mellan Gimo och Börstil. Delsträckan kan sannolikt inte heller byggas förrän tidigast år 2019 eller 2020. Åsa Lindstrand ser det som ett misslyckande för sittande politiker att man inte hade hela vägsträckan med i förhandlingarna.
– Det har varit småduttar hela tiden. Dessutom var det en miss att man började med den delen av 288:an som var bra, och sparade skräpvägen till sist.
Det är en process med flera inblandade när länstransportplanen tas fram. Är det kommunledningens fel att det blivit så här?
– Alla har väl en roll i förhandlingarna, absolut. Samtidigt måste det vara lite givande och tagande. Vi visade att vi var villiga att förskottera för den första delen av vägen, och nu släpper man taget om Gimo-Börstil. Det är för dåligt att det här inte kommer att tas om hand på fyra år.
Åsa Lindstrand befarar dessutom att det fortsätter vara 80-väg mellan Gimo och Börstil, eftersom pengarna som fanns för 288:an till stor del slukats av ökade kostnader på de första delsträckorna. Hon skulle helst av allt se en ny vägsträckning utanför Gimo – även om det kostar mer.
– Jag står för det. Ska man ha en snabb och säker väg ska väl hastigheten inte gå upp och ner mellan 100 och 50. Det kommer att bli olyckor inne i samhället.