Många åsikter om UL-förslag

UL:s nya förslag för busstrafiken mellan Öregrund och Uppsala möter ris och ros.

Förändringar. Bertil Kinnunen (S) och Johan Örjes (C) svarade på bussresenärernas frågor på ICA i Alunda.

Förändringar. Bertil Kinnunen (S) och Johan Örjes (C) svarade på bussresenärernas frågor på ICA i Alunda.

Foto: Ingela Söderman

Östhammar2016-12-13 21:21

Tre möten har hållits där synpunkter samlats in. På mötet vid ICA i Alunda i måndags var det stor uppslutning, inte minst med boende från Henriksberg, Hov, Lejsta, Lejstabro och Ströja. Karin Mörlin från Lejstabro var en av dem som deltog. I förslaget ingår att buss 886 inte längre tar den gamla länsvägens sträckning förbi Rasbo kyrka, i stället följs nya 288:an för att spara restid för pendlare. Det har retat upp många bybor i trakten.

– Det vi har svårt att förstå är att en sträcka som alltid haft buss inte längre ska ha det. Enligt förslaget kapar man bort fyra byar med 150 hushåll, och det planeras dessutom för fler tomter. Många har bosatt sig här för att ha nära till bussen, säger Karin Mörlin som också undrar hur UL och landstinget tänkt att äldre som saknar bil enkelt ska kunna ta sig till vårdcentralen i Alunda.

Det nya UL-förslaget om "Östhammarsstråket" har tagits fram på tjänstemannanivå. Grundtanken är snabbare resor genom en kraftig ökning av expressturer och att bussen kör en rakare väg. I mars fattar kollektivtrafiknämnden beslut om hur man går vidare, och meningen är att förändringarna kan träda i kraft nästa höst. Nämndens ordförande Bertil Kinnunen (S) har förståelse för synpunkterna och argumenten från dem som protesterar angående linje 886.

–  Det finns ett stort engagemang för kollektivtrafiken, det visar hur viktig den är i människors vardag.

Hur ska ni väga ihop behoven av snabbare kollektivtrafik och fler stopp?

– Det är alltid en balansgång. Å ena sida finns ett uppdrag att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft då behöver vi korta ned restiden. Samtidigt ska vi klara tillgängligheten och stanna även på hållplatser och stråk där det är färre människor. Jag ser ändå positivt på det här och tror att vi ska kunna klara både och.

Även Johan Örjes (C) var på plats vid mötet. Han håller precis som Bertil Kinnunen dörren öppen för lösningar som kan tillgodose behoven från berörda byar.

– Jag tycker att de hade flera ganska vettiga förslag på hur man kan justera det här. Meningen med dialogen är att vi ska få synpunkter på förslaget som UL presenterat. Sedan lämnar UL:s tjänstemän ett nytt förslag till oss i politiken utifrån det som kommit fram. Sista ordet har vi.

Karin Mörlin uppskattade mötet med politikerna.

– Det kändes som att de lyssnade och tyckte att vi inte bara klagade, utan även hade bra argument och förslag. Politikerna har fortfarande inte lovat något, men nu vet de som ska ta beslutet vad vi tycker.

Fram till 18 december kan synpunkter lämnas till UL.

Satsning på expressbussar

UL:s förslag för "Östhammarsstråket" innebär flera förändringar jämfört med i dag. Expresslinjen 775, Uppsala – Alunda – Gimo – Östhammar (– Öregrund under sommaren), får halvtimmestrafik kl 6-8 samt kl 15-17 i båda riktingarna. Övrig tid timtrafik. Linje 887 läggs ner, ersätts med linje 775, som får ett nytt uppehåll vid Alunda bussterminal vid väg 288.

Linje 811 mellan Uppsala och Öregrund får halvtimmestrafik kl 4.30-8.30 samt från Uppsala kl 14-19 och från Östhammar kl 16-19. I övrigt timmestrafik dag och kväll samt helger.

Linje 118 trafikerar Uppsala – Lindbacken – Gåvsta. Linje 886 trafikerar Uppsala – Lindbacken – Alunda (hela vägen längst väg 288 och Solvarvet genom Alunda).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!