Missar alla mål i äldregaranti

Östhammars kommun har misslyckats med att uppnå alla mål i sin värdighetsgaranti, trots statligt stöd. Nu måste målen nås utan extra pengar.

Östhammar2015-01-07 10:58

Östhammars kommun når inte sin värdighetsgaranti för äldre. I en egen utvärdering kommer kommunen fram till att man mer eller mindre misslyckats med att uppfylla alla löften som garantin ger.

– Det ett verktyg när man jobbar med äldre personer som handlar om professionellt bemötande, att skapa trygghet och delaktighet. Man måste vara väldigt konkret för att kunna implementera det här, säger Mojgan Alimadad, vård- och omsorgschef i Östhammars kommun.

Garantin gäller bland annat hur snabbt boende ska tilldelas en kontaktperson och göras delaktiga i att utforma sina egna stödinsatser. Bara ett av sex äldreboenden lyckades inkludera de boende i gemensam planering inom två veckor efter att de flyttat in. I genomsnitt dröjde det dubbelt så lång tid innan det skedde, och vissa fick aldrig vara med i planeringen alls. Däremot lyckades fyra av sex äldreboenden uppfylla löftet om att tilldela en kontaktperson inom tre dagar efter inflytt – men på boendet Skärgården fick en person vänta i över tre månader. På flera äldreboenden saknas också dokumentation, vilket gör det svårt att avgöra om målen uppnåtts eller inte.

Varför värdighetsgarantin inte har uppnåtts framgår inte av utredningen, men enligt Mojgan Alimadad behöver verksamheterna bli bättre på att följa upp den.

– Jag tror att man känner till garantierna, men vi måste starta om igen, och satsa på bättre implementering. Det kan också vara att chefen har slutat, säger hon.

Inför 2015 har värdighetsgarantin skrivits om.

– Det kan vara lite otydligt, men jag har själv formulerat om dem nu. Vi konkretiserar för verksamheterna och kommer att följa upp det, säger Mojgan Alimadad.

Hur ska ni jobba annorlunda framöver?

– Tillsammans med berörda chefer genom olika utbildningstillfällen. Jag räknar med att det kommer att förenkla, säger Mojgan Alimadad.

Hon vill också att arbetet ska följas upp mer strukturerat.

– Det är alltid såhär, man måste följa upp för att se om vi lyckats eller inte, och vad det beror på. Det kommer att följas upp väldigt noggrant, vi har planerad uppföljning två gånger per år.

Under perioden 2010–2014 har Östhammars kommun tagit emot statligt stöd för att implementera värdighetsgarantin, vilken lagstiftades om för alla kommuner år 2010. Men nu är det extra stödet slut.

– Vi måste fortsätta att uppfylla garantierna men utan extra pengar, säger Mojgan Alimadad.

Hur ska ni klara det?

– Det ska finnas tillfällen att gå igenom värdighetsgarantierna med chefer och personal så att de blir kända och används i det dagliga arbetet. Det kommer vi att jobba med nästa år.

Fakta Värdighetsgarantin

Östhammars kommuns värdighetsgaranti gäller alla som flyttar in permanent vid ett äldreboende.

Boende har rätt till att:

Inom tre dagar uppsökas av en kontaktperson.

Inom fjorton dagar bjudas in att delta till utformningen av stödinsatser.

Minst en gång om året erbjudas uppföljningssamtal.

År 2010 lagstiftades det om att alla kommuner ska ha värdighetsgarantier för äldre, men det är upp till varje kommun att själv bestämma hur de ska utformas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om