Musikveckan under lupp

Kommuen satsar mindre på Musikveckan är tidigare och måste anpassa festivalen efter det, visar en utvärdering. Samtidigt avslutar huvudsponsorn sitt avtal i år. Kulturchefen ser olika vägar framåt.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2014-11-11 10:00

En extern utvärdering har gjorts av arrangemanget Musikveckan.

– Man vill fråga sig vad vi håller på med, om vi ska fortsätta och på vilket sätt, säger kultur- och fritidschef Lena Hellström.

Hon har nu formulerat möjliga scenarier för festivalen, för kulturnämnden att jobba vidare utifrån.

– Antingen kan vi inte fortsätta för att pengarna inte räcker, eller gör vi uppehåll ett år och får till ekonomin och ett bra innehåll. Annars fortsätter vi med den ekonomi vi har och hittar sponsorer.

Alla alternativ är möjliga, enligt Lena Hellström.

– Om vi gör uppehåll kanske vi får en musikvecka som fler står bakom och bättre ekonomi. Men risken är att vi tappar intresset på vägen, säger hon.

Under de senaste åren har kommunen satsar mycket mindre pengar på Musikveckan än tidigare.

– Inom Kulturnämndens budget finns inte 200 000 kronor extra, den diskussion har vi inte tillräckligt, säger Lena Hellström.

Detta är något som också lyfts i utvärderingen.

– Det finns ett behov på en kvarts miljon i rena pengar från kommunen, det behöver man kunna prata tydligt om. Men man kan ju naturligtvis göra en mycket mer bantad version, säger Micael Sandberg, den konsult som gjort utvärderingen.

I nästa års budget finns inga extra pengar avsatta.

Dessutom löper avtalet med Musikveckans huvudsponsor SKB ut i år. Ännu har inga förhandlingar inletts om att förlänga avtalet.

– Därför är det lite bråttom att kulturnämnden tar beslut, så att SKB kan ta ställning utifrån det, säger Lena Hellström.

Utvärderingen visar att de som jobbar med festivalen delvis har olika idéer om syftet med den.

– Vissa ser det som ett brett skyltfönster utåt, andra som en ren musikfestival, säger Micael Sandberg.

Han anser att Musikveckan behöver vara både och.

– Framförallt kanske framtiden bygger på att både behålla kärnan – både den breda tonen och den starka ortsanknytningen. Annars är det svårt att få till nödvändiga samarbeten med sponsorer och näringslivsaktörer, säger han.

Micael Sandberg tror på att låta en kommersiell aktör ta hand om det stora finalnumret, och från kommunens sida jobba med de mer avskalade ortsarrangemangen.

– Där finns inte samma intresse från större aktörer, så det finns en naturlig symbios här, säger han.

Genom att tydligare ge volontärer uppdraget som "ortsansvariga" skulle arrangemangen också få en bredare förankring, tror han.

Det här är något kultur- och fritidschef Lena Hellström också är inne på.

– Ortsansvariga kan vara en lösning. De blir som ambassadörer, med större kännedom om det lokala kulturlivet. Vi blir fler helt enkelt.

Fakta

Musikveckan är en veckolång musikfestival som arrangeras årligen i Östhammars kommun.

Arrangemangen sprid ut på flera orter i kommunen.

Festivalen omsätter omkring en miljon kronor och publiken ligger stabilt på 3 000–4 000.

Utvärderingen har gjorts av en privat konsult, och bygger på djupintervjuer med 25 ansvariga, och samarbetspartners och intressenter kring Musikveckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om