Just nu pågår utställning av arbetsplanen för sträckan Hov-Alunda på länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar. Vägen har enligt Trafikverket i dag låg framkomlighet, låg trafiksäkerhet och även låg standard i förhållande till den skyltade hastigheten.
Någon ny sträckning av vägen föreslås inte, däremot ska vägen breddas och byggas ut med omkörningsfält och mitträcke. Den enskilda vägen mellan väg 677 och väg 679 norr om Stavby ombildas till allmän väg.
Med en breddning och ett räcke mellan mötande bilar ges möjlighet att höja hastigheten från 90 till 100 km/tim utan att äventyra trafiksäkerheten, vilket ger en tidsbesparing på cirka en minut.
För cyklister och gående innebär planen att en upprustning och komplettering av parallellvägar sker.
Trafikverkets bedömning är att detta förbättrar sträckan avsevärt både i fråga om trafiksäkerhet, buller/avgaser och trygghet. Däremot kommer det att upplevas som mer osäkert att färdas oskyddat längs väg 288, och dessutom planerar Trafikverket att ta bort ett antal busshållplatser som sällan utnyttjas.
Vid södra infarten till Stavby anläggs en port under väg 288 för att ge gående och cyklister en säker passage. För de tre platserna med pendlarparkering – södra Stavby, Skeberga samt norra Skoby/väg 273 – föreslås kompletteringar med cykelparkering, liksom vid väg 662 och anslutningsvägen vid Petersberg.
Ljudmiljön för boende längs med vägen kommer att försämras något till år 2030, främst på grund av högre tillåten hastighet och ökad trafikmängd. Närmare 30 bostäder samt en förskola i Skeberga erbjuds olika bullerdämpande skyddsåtgärder. Trafikverket skriver att det kan bli aktuellt med inlösen av åtminstone en fastighet, där den breddade vägen och en ny lokalväg kommer mycket nära bostadshuset.
Vägen blir också svårare att korsa med ett mitträcke, och vissa utfarter stängs i en eller båda riktningar vilket gör att transportsträckan för jord- och skogsbruket och för besökare till skogsområden kan bli längre. Öppningar i mitträcket, breddning av infarter, väntfickor och nya enskilda väger anläggs samtidigt för att säkra åtkomsten till åker- och skogsmark. Intrång i tio kända fornlämningar kommer att ske, vilket gör att flera arkeologiska undersökningar ska genomföras.
Vägprojektet finns med i den nationella planen för år 2010–2021, med tidigast byggstart år 2014. Fram till 27 november kan synpunkter lämnas till Trafikverket via e-post eller brev. I nästa skede ska en bygghandling upprättas.
Ny arbetsplan för 288 ställs ut
Trafikverket har tagit fram en arbetsplan för sträckan Hov-Alunda längs väg 288. Sträckan på 14 kilometer ska byggas om till mötesfri landsväg, vilket ska ge ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. Men negativa effekter väntas också.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!