Nya fartgränser sågas

Östhammars kommun sågar Trafikverkets förslag på nya hastighetsgränser på väg 288. I ett remissvar skriver kommunstyrelsen att utredningen är undermålig.

På vägsträckan mellan Jälla och Hov föreslår Trafikverket att hastigheten på väg 288 höjs till 100 km/tim.

På vägsträckan mellan Jälla och Hov föreslår Trafikverket att hastigheten på väg 288 höjs till 100 km/tim.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Östhammar2012-10-26 12:04

Trafikverkets förslag på nya föreskrifter för väg 288 innebär i korthet att hastigheten på sträckan mellan Jälla och Hov höjs till 100 km/tim, medan det blir 80-väg mellan Hov och Börstil. Samtidigt tas en del 70-begränsningar bort på sträckan för att inte minska framkomligheten.
Östhammars kommunstyrelse har fått förslaget på remiss och av svaret framgår att kommunen är allt annat än nöjd med underlaget och de föreslagna förändringarna. Inte minst gäller det förslaget att sänka maxhastigheten från 90 till 80 km/tim på det långa vägavsnittet mellan Hov och Börstil.

Argumenten för en sänkning är enligt kommunen dåligt underbyggda och motiverar inte de konsekvenser en sänkning kommer att få på kvaliteten i medborgares och näringslivets dagliga resor. Länsväg 288 är av stor betydelse för trafiken mellan Östhammar och Uppsala, och utgör enligt kommunstyrelsen en livsnerv för kollektivtrafik och arbetspendling.
– Vi anser att underlaget är bristfälligt och dessutom innehåller det en massa felaktigheter, säger kommunalrådet Jacob Spangenberg (C).

Östhammars kommunstyrelse anser att handläggaren på Trafikverket inte kan ha besökt den aktuella vägen, utifrån en rad sakfel i utredningen. Men trafikingenjör Rolf Åkerlund, som är ansvarig handläggare, säger till UNT att han minsann har åkt väg 288 många gånger. Däremot har han inte hunnit läsa kommunens remissvar.
– Jag får titta på kommunens synpunkter och ta ställning till om något bör ändras utifrån deras önskemål eller om vi gjort fel. Visst kan det vara så att jag har missat något när jag har utgått från de föreskrifter som finns i dag.

Rolf Åkerlund påpekar att Trafikverket har hållit ett informationsmöte om ärendet för cirka en månad sedan, då det fanns tillfälle att ställa frågor.
– Men då behagade Östhammars kommun inte närvara, säger Rolf Åkerlund.

Hur mycket förlängs restiden mellan Börstil och Uppsala enligt förslaget?
– Enligt den beräkning som jag har gjort handlar det om 35 sekunders längre restid, så det är inga stora förändringar.

Remisstiden går ut i dagarna. Efter att synpunkterna har sammanställts skickas förslaget till Trafikverkets huvudmyndighet i Borlänge för beslut. Meningen är att de nya föreskrifterna ska börja gälla 3 december i år om förslaget antas, men Rolf Åkerlund är osäker på om man kommer att hinna skylta om hela sträckan till dess. Om förslaget däremot görs om, med nya hastighetsgränser på någon sträcka, måste det skickas ut på remiss igen till samtliga instanser. Det är vad kommunstyrelsen i Östhammar kräver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om