Nya länsvägen är på god väg

Viltpassage, överlast och vändöga. Bygget av "nya" länsväg 288 mellan Alunda och Gimo har många ingredienser.

Rörbro på gång. Vid Gärdebyns golfbana byggs en parallellväg, och dessutom ska en ny rörbro lyftas på plats över Kilbyån.

Rörbro på gång. Vid Gärdebyns golfbana byggs en parallellväg, och dessutom ska en ny rörbro lyftas på plats över Kilbyån.

Foto: Christine Richter

Östhammar2016-09-19 08:02

Ingen som färdas på aktuell sträcka av länsväg 288 kan rimligtvis ha missat det: grävmaskiner, stenknackare, dumprar, lastbilar och vältar som är i full gång med att schakta, borra, spränga, frakta, krossa och hyvla till. Men att bygga en ny väg är inget som går av sig själv. All logistik måste samordnas, och medan saker flyter bättre än väntat på en sträcka kan det uppstå problem på ett annat område. Dessutom vill det till att personalstyrkan håller sig frisk – det är nästan omöjligt att få tag på ersättare som dessutom ska sätta sig in i projektet.

– Det är inget självspelande piano att bygga ny väg. Vi är inte överbemannade och mycket måste lösas på plats, säger Johan Eriksson som är projektchef på NCC som har totalentreprenaden på sträckan Alunda-Gimo.

UNT träffar honom på Trafikverkets etableringskontor som ligger på en före detta bondgård söder om Alunda. I ett rum är väggen täckt av ritningar på vägsträckan, kilometer för kilometer. Översiktligt går han igenom vad som sker på respektive del samtidigt som det ringer flera gånger i hans telefon. Men Johan Eriksson är van.

– Det är ett stort arbetsområde och det krävs mycket samordning. Det gäller att se till att de som jobbar har det de behöver för att utföra vad de ska.

Mattias Eskilsson är arbetsledare på NCC, och tar med UNT ut på en tur längs arbetsområdet. I Alunda ska en cirkulationsplats byggas. Strax norr om tätorten ligger sedan i våras rödaktig bergkross, längs befintlig väg. Det är så kallad överlast som lagts ut eftersom marken på den breddade delen av vägen är sank. Meningen är att överlasten ska ta ut sättningen. När geotekniker kontrollerat om överlasten gett avsedd effekt kan den tas bort. Om det fortfarande är sankt kan man använda "lättfyll" som lecasten eller kc-pelare (kalk och cement) för att stabilisera.

– Vi försöker alltid att bygga en liknande konstruktion som den befintliga vägen har. Annars kan man få problem senare, säger Mattias Eskilsson och syftar på att man vill undvika att den gamla och den nya vägdelen får olika "tjällyft".

Det bullrar och dammar i skogen nära Vettsta där en grävmaskinist och en lastbilsförare jobbar med att röja bort krossat berg. När grävmaskinisten fyllt flaket på lastbilen signalerar han med tutan, och lastbilen drar direkt vidare till ett område där stenbumlingarna behövs. Måndag till torsdag är produktionen vanligen i gång, från sex på morgonen till 18 på kvällen.

Mattias Eskilsson berömmer entreprenörerna som jobbar längs sträckan.

– De har ett stort kunnande och mycket yrkesstolthet.

Vid Gärdebyn anläggs en parallellväg, och en trumma med en diameter på drygt fem meter ska läggas ned i Kilbyån som får en ny rörbro. Befintlig bro över 288:an ska också göras om. Men här stötte man på problem eftersom arbetet inleddes samma dag som höstens hittills regnigaste dag inföll.

– Förutsättningarna för ett arbete kan ändras fort när det dyker upp saker som man inte kunnat förutse, säger Mattias Eskilsson.

UNT hinner växla några ord med Sven-Erik Larsson från Elinge kör vält och hjullastare för UVAB, och Richard Sponer som är montageledare för FLA Geoprodukter. De vill helst överlåta pratandet år Mattias Eskilsson. "Skriv att han är ödmjuk", säger Sven-Erik Larsson. De tycker att jobbet fungerar bra, trots trafiken på 288:an intill deras arbetsplats.

– I alla fall så länge man inte behöver stå med arslet i vägen, säger Richard Sponer.

Etapp 3 byggs just nu

Länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar byggs just nu om på etapp 3, mellan Alunda och Gimo. Vägen kommer att vara mötesfri och ha flera omkörningssträckor med 2+1-väg. De så kallade Vettstakurvorna kommer inte att vara en del av länsväg 288 och strax norr om Sydinge ska vägen planas ut för att förbättra sikten. Flera utfarter kommer dessutom att tas bort av trafiksäkerhetsskäl.

En stor viltpassage – åtta meter bred och sex meter hög – ska underlätta för viltet att ta sig under den nya vägen. Vändöglor som underlättar för långa fordon byggs också. I november år 2017 ska etappen vara klar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om