Oseriösa säljmetoder under lupp

På torsdagskvällen håller Östhammars konsumentrådgivning ett öppet möte om telefonförsäljning, ID-kapningar och blufferbjudanden.

Östhammar2016-04-13 15:32

Enligt Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg blir det allt vanligare med telefonförsäljare som har onda avsikter, ID-kapningar och blufferbjudanden på nätet.

Ett aktuellt exempel där äldre personer i bland annat Östhammars kommun känt sig vilseledda rör två företag som nyligen stämts av Konsumentombudsmannen. Flera personer upplever att de lurats av telefonförsäljare att byta telefon- och elleverantör.

– Företagen har skickat avtalsbekräftelser som inte innehåller information om ångerrätten och fakturor på belopp som de inte har rätt att ta ut, säger May Strandberg.

På torsdagen har hon bjudit in konsumentjournalisten Anders Nyman som ska tala om hur kunder kan bli lurade och vilka lösningar som finns. Platsen är SKB:s Östhammarskontor och träffen inleds med fika kl 17.30.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om