Nu är målet att företag även i Norrtälje, Österåker och Vaxholm tillsammans med kommunerna ska sätta Roslagen på turistkartan.
Stina Sidwall jobbade tidigare på Östhammars turistkontor. För drygt ett år sedan blev hon utsedd till vd för det nybildade turistbolaget Visit Östhammar AB, med nära 60 lokala företag som aktieägare. Östhammars kommun äger i dag 30 procent av aktierna. Målet med bolaget har bland annat varit att göra turismen mer säljbar.
Nu har ett år gått och nyligen öppnade bolaget dörren också för Norrtälje, Österåker och Vaxholm genom en nyemission av aktier. Både Österåker och Norrtälje har visat intresse, medan Vaxholm valt att avvakta så länge.
– Vi samarbetar tätt med de andra kommunerna i Roslagen sedan minst tio år. Vi har ställt ut på mässor, vi har gemensam webbplats i Roslagen.se och vi gör gemensamma broschyrer. Jag tror att det här blir en kraftsamling för att kommersialisera turismen i Roslagen, säger Stina Sidwall.
Hon berättar att det redan finns 71 företag i Norrtälje som anmält intresse, och ännu fler lär tillkomma från Österåker. I augusti eller september väntas fullmäktigeförsamlingarna i Norrtälje respektive Österåker ta formellt beslut om kommunerna ska ingå i Visit Roslagen på samma villkor som Östhammar, vilket betyder att kommunerna delar på 30 procent av aktierna. En ny bolagsstyrelse ska sedan väljas på nästa stämma. Vissa företagare som köpt aktier i Visit Östhammar ser med skepsis på den nya inriktningen. Fler aktieägare betyder mindre inflytande per ägare. Men Stina Sidwall ser ingen större risk att Östhammar drunknar i ett fördjupat Roslagssamarbete.
– Östhammar har gått i bräschen för det här och i Östhammar är bolagets säte. Ensam skulle det vara svårt att destinationsutveckla kommunen med kraft, säger Stina Sidwall som främst ser fördelar med ett gemensamt turistbolag.
– Att skapa attraktivitet för hela området Roslagen är viktigt.
Hon betonar också att förändringen som stundar inte betyder att allting centraliseras.
– Den lokala förankringen och produktutvecklingen är fortfarande viktig för att mottagandet av turisterna ska fungera.
Alternativet att stå på egna ben och enbart marknadsföra Östhammars kommun som turistmål vore mer riskfyllt, menar Stina Sidwall.
– Samarbete är a och o. Med Visit Roslagen kan marknadsföringen nå ut längre och tillgängligheten öka genom att vi har en gemensam, bokningsbar webbplats.