År 2012 förordade Trafikverket en ny dragning och 2+1-väg, via bron på länsväg 292. Kostnaden uppskattades till 185 miljoner kronor.
Maria Karimi, projektledare på Trafikverket, uttalade sig i UNT:
– Vi har gjort en noggrann vägutredning och tittat på olika aspekter. Den dragning som vi slutligen bestämt oss för är bra ur miljösynpunkt eftersom Gimo slipper avgaser och partiklar då vägen dras utanför samhället.
Men protester kom från flera håll i Gimo, och även Östhammars kommun och Regionförbundet hade invändningar. Sedan gjordes ett rejält omtag. I åtgärdsvalsstudien från januari 2016 står att vägutredningen år 2012 inte löste transportbehoven ”på ett tillfredsställande sätt”. En säkrare 80-väg på befintlig sträckning är vad som förordas nu – med tillägg att Trafikverket i höst/vinter ska utredas hur långt budgeten på 180 miljoner kronor kan räcka för en mötesfri 2+1-väg.
Flera läsare har reagerat på UNT:s artikelserie om länsväg 288. En rakare och snabbare väg utanför Gimo är fortfarande vad många invånare helst vill se. Men kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg vill inte säga om han önskar det.
– Jag har inga synpunkter på det. Men jag har väldigt svårt att tro att 185 miljoner skulle räcka.
År 2018 kan Gimo-Börstil vara ett "namnsatt objekt" i länstransportplanen. Först därefter kan arbetet med att ta fram en arbetsplan sätta igång.
– Det viktigaste är att sträckan blir ett namnsatt objekt. Efter det kan man diskutera ytterligare pengar och förskottering, säger Jacob Spangenberg som inte tror på byggstart förrän tidigast år 2019 eller 2020.
– Om man kan sätta spaden i jorden då ska man vara enormt glad. Så segt är det.