FrĂ„gorna hopar sig sedan skolpolitikernas vilja i Ăsthammar blev offentlig. Nu har pilotprojektet stoppats helt i Ăsthammar efter protester frĂ„n organisationer och skolpersonal i bĂ„de Ăsthammar och Kalix kommun.
I Kalix har Skolkonsulternas grundare Susanne Norman jobbat sedan i vÄras och debattens vÄgor gÄr nu höga, bland annat om fasthÄllning Àr en framkomlig vÀg för stökiga elever eller inte.
â Jag Ă€r missförstĂ„dd, menar Susanne Norman sjĂ€lv.
Hon Ă€r lite tagen av all uppstĂ„ndelse i Kalix och Ăsthammar. Kanske inte sĂ„ konstigt eftersom hon gĂ„tt frĂ„n stjĂ€rnstatus till ifrĂ„gasatt över en natt.
För fyra Är sedan rÀddade Susanne Norman och kollegan Lillemor Bergquist en skola i Botkyrka. DÀr hade redan Skolinspektionen pekat ut riktningen. De före detta rektorerna som jobbat ihop pÄ Ekerö och hittat en arbetsmetod som de tyckte fungerade pÄ "stökiga barn" sökte och fick jobben som tillfÀlliga skolledare pÄ Storvretskolan.
â Vi vĂ€nde utvecklingen pĂ„ 4,5 mĂ„nader, sĂ€ger Susanne Norman.
De tvÄ stannade kvar i Botkyrka i tvÄ Är och nu drivs skolan i deras anda, och Àn sÄ lÀnge fungerar det, menar hon.
Men nÀr Susanne Norman skulle implementera samma tÀnk och metoder i Kalix skolor i vÄras hÀnde nÄgot.
â Det började med att osanningar om vĂ„r arbetsmetod spreds pĂ„ sociala medier, det delades och blev sanningar.
Bland annat fick hon kritik för att arbetssÀttet innefattar att hÄlla fast elever tills de lugnat sig.
Men Àr fasthÄllning verkligen en godkÀnd metod?
â Det handlar inte om fasthĂ„llning. Det gĂ„r rykten om att personalen sitter pĂ„ eleverna och trycker ned dem pĂ„ golvet sĂ„ att de tappar andan. SĂ„ Ă€r det inte och det vet alla som jobbar i skolorna jag varit i.
Susanne Norman menar att hennes metoder följer skollagen.
âAtt hĂ„lla tag runt handleden Ă€r ett godkĂ€nt ingripande enligt skollagen, om en elev riskerar skada en annan elev, personal eller inredning. Men man ska bara anvĂ€nda sĂ„ mycket kraft som behövs, inte hĂ„lla för hĂ„rt och sĂ„ kort tid som möjligt.
â Utan tillĂ„telse att ta tag i en elev gĂ„r det inte att bedriva undervisning. Man mĂ„ste kunna leda ut en stökig elev ur ett klassrum dĂ€r denne riskerar att skada sig sjĂ€lv eller andra elever, eller stör studieron, sĂ€ger Susanne Norman.
Hon vÀlkomnar en granskning av Skolkonsulternas arbetssÀtt och tycker att Skolverket ska titta pÄ begreppet fasthÄllning en vÀnda till.
â Om det rĂ„der tveksamheter inför vad som Ă€r en tillĂ„ten fasthĂ„llning, och vad som inte Ă€r det, sĂ„ mĂ„ste det redas ut. Annars fĂ„r vi problem.
Det hÀr med att ni straffar eleverna dÄ, vad gÄr det ut pÄ?
â Det Ă€r ocksĂ„ fel! Vi straffar inte, men vi har konsekvenssamtal. NĂ€r en elev tappat kontrollen leder vi ut eleven i ett rum och dĂ€r fĂ„r hen lugna ned sig. Sedan pratar vi om varför det hĂ€nde och hur eleven ska agera istĂ€llet.
Hon menar att det handlar om elever som systematiskt bryter mot skolregler.
â Tar de inte av sig skorna till exempel, sĂ„ frĂ„gar vi om hen behöver stöd för att klara av att kunna följa regeln. Vi erbjuder dem att stanna kvar efter skolan och öva sig i att ta av sig skorna, dĂ„ sĂ€ger alla att de kan göra det Ă€ndĂ„, och följer sedan regeln. Det handlar ofta om street-smarta barn som vet att utnyttja situationen. De har fĂ„tt sin vilja igenom förut sĂ„ dĂ„ försöker de igen.
Susanne Norman menar att hennes metoder fungerar pÄ nÀstan alla elever, Àven de med diagnoser. Ett undantag Àr barn med svÄr autism. I deras fall kan ett grepp runt handleden fÄ rakt motsatt effekt.
â Jag har mestadels arbetat med elever med npf och för de flesta hittat anpassningar som fungerar för dem. Ingen av de elever jag har haft sĂ€ger att de Ă€r rĂ€dda för mig. De ogillade mig i början för att jag stĂ€llde krav, men nĂ€r de börjar lyckas i skolan gillar de mig.
Hon menar att de utÄtagerande barnen kommer undan med sin arbetsvÀgran för lÀtt.
â Vi kan inte ha lĂ„ga förvĂ€ntningar pĂ„ de hĂ€r barnen, vi mĂ„ste stĂ€lla krav pĂ„ dem. Det Ă€r de elever som utsĂ€tter andra för vĂ„ld som vi hanterar. De som har autism gĂ„r inte fram till lĂ€raren och mordhotar henne.
â Och det Ă€r inte mĂ„nga det handlar om. I Kalix har vi fĂ„tt hĂ„lla fast 4 av 1200 elever. Alla har sedan kommit igĂ„ng med sitt skolarbete.
Men Àr din metod vetenskapligt underbyggd?
â Vi ser ju att det fungerar. Vi har lyckats i alla skolor, det Ă€r en beprövad erfarenhet sedan tio Ă„r, sĂ€ger Susanne Norman.