Planerna pĂ„ att bygga om busstationen i Gimo har funnits lĂ€nge, men har aktualiserats pĂ„ nytt i samband med ombyggnaden av vĂ€g 288 till en mötesfri vĂ€g. Enligt Ăsthammars kommun och Region Uppsala har det funnits kritik mot den nuvarande busstationen. Den ligger inte i tĂ€tortens kĂ€rna och har upplevts som otillgĂ€nglig och otrygg. Det har exempelvis krĂ€vts, för nĂ€stan alla, att man korsar jĂ€rnvĂ€gsspĂ„ret för att nĂ„ stationen.
Men i slutet av förra Äret slöt kommunen och regionen en överenskommelse för att utveckla infrastrukturen i Gimo och med det följer en ny busstation. Tanken Àr att stationen, eller bytespunkten som den kallas formellt, ska ligga precis i anslutning till 288:an i höjd med SkÀfthammars kyrka.
BusshÄllplatsen som redan ligger hÀr nu avvecklas och i stÀllet byggs en vÀndslinga med flera nya hÄllplatslÀgen. I planen ingÄr tvÄ nya pendlarparkeringar för bil pÄ bÀgge sidor av vÀgen, en vid kyrkan och en vid Àldreboendet LÀrkbacken. Det ska ocksÄ anlÀggas en pendlarparkering med tak för cyklar. Utöver detta blir det sÄ klart papperskorgar och ny belysning samt att regionen och kommunen tittar pÄ hur platsen ska utformas för att "bli attraktiv".
Det planeras samtidigt för ny och upprustad gÄng- och cykelvÀg pÄ bÀgge sidor av 288:an. I projektet ingÄr ocksÄ flera nya och upprustade gÄng- och cykelvÀgar för att man lÀttare ska kunna ta sig till den nya bytespunkten. Det handlar bland annat om gÄng- och cykelvÀg lÀngs Bruksgatan, Hyttgatan och Folketshusgatan. Den övergripande mÄlsÀttningen för projektet Àr att "öka antalet hÄllbara resor och transporter till och frÄn Gimo". DÀrför kommer man ocksÄ involvera exempelvis Sandvik Coromant och skolorna i Gimo för att höra deras Äsikter och tankar. Regionen Ätar sig ocksÄ att se över busstidtabellerna och eventuellt göra anpassningar utifrÄn skiften pÄ Sandvik och pÄ sÄ sÀtt ge bÀttre förutsÀttningar att resa kollektivt till och frÄn jobbet.
Mycket arbete kvarstÄr dock innan den nya stationen och de nya gÄng- och cykelvÀgarna kan bli verklighet. Först och frÀmst mÄste kommunen ta fram en ny detaljplan för att möjliggöra förÀndringarna. Man hoppas ocksÄ kunna fÄ statlig medfinansiering, exempelvis via Trafikverket. Planerna kan komma att förÀndras men tidsplanen Àr att hela projektet ska vara genomfört senast 2025.