En alternativ vägdragning söder om elljusspåret skulle kunna göra att spåret endast behöver dras om på vissa delar. Men då behöver mer privatägd mark tas i anspråk, enligt förstudien som tekniska kontoret låtit en konsultfirma göra.
I beloppet på 49 miljoner ingår en ny gång- och cykelväg för 12,5 miljoner kronor. Anslutningen till Börstilskorsningen vid riksväg 76 och det faktum att en ny väg skulle gå över ett vattenskyddsområde gör att kostnaderna drar iväg. Dessutom tillkommer kostnader för detaljplanläggning och inköp av mark.
– Det här är en väldigt hög kostnad för två kilometer väg, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C).
Samtidigt menar han att det finns ett behov av en ny, sydlig infart till Östhammars tätort och att kommunen är angelägen om att skapa en trygg trafikmiljö vid Storbrunn där det nya huvudbiblioteket ska stå klart inom två år. Kommunstyrelsens arbetsutskott anser att det så snart som möjligt bör utförs en trafikflödesmätning förbi Storbrunn och längs Albrektsgatan i södra delen av tätorten, för att få svart på vitt hur mycket trafik det handlar om.
– Det finns så många olika uppfattningar om trafikmängden.
Även planerna på 100 till 200 nya bostäder i norra Sandika, som inte kommer med i trafikmätningen, ska man ta hänsyn till.
– När man gör en trafikprognos måste man ta höjd för stadens utveckling, säger Jacob Spangenberg men tillägger att 50 miljoner kronor är mycket pengar.