År 2010 undertecknades under högtidliga former en avsiktsförklaring av Trafikverket, Regionförbundet Uppsala län, landstinget, Östhammars kommun och Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB). Enligt avsiktsförklaringen skulle parterna verka för att byggprojektet kunde skyndas på och genomföras fullt ut redan till hösten år 2017. Men det har visat sig att Trafikverkets budget för vägprojektet långtifrån stämde med verkligheten, och den sista etappen mellan Gimo och Börstil har därför lyfts ut ur Regionförbundets länstransportplan 2010-2021. I stället heter det att man bygger ut vägen "så långt medlen räcker". Med 2009 års prisnivå skulle det behövas 339 miljoner kronor för sträckan Gimo-Börstil.
Enligt projektledaren Conny Lassfolk på Trafikverket är det fortfarande teoretiskt möjligt att genomföra det som står i avsiktsförklaringen, men då måste finansieringsfrågan lösas rätt omgående.
– Det börjar bli kritiskt. Besked om vi ska jobba vidare med arbetsplanen för Gimo-Börstil måste komma relativt snart, säger Conny Lassfolk.
Regeringen kan lämna direktiv om att länstransportplanen ska revideras till år 2014- 2015. Det ger Regionförbundets fullmäktige möjlighet att peta in etappen Gimo-Börstil i planen, om det anses mer prioriterat än andra objekt i länet. I så fall kan landstinget, SKB och Östhammars kommun besluta om att förskottera pengarna som fattas i nuläget. I annat fall kommer det att dröja länge innan hela länsväg 288 blir mötesfri.