Båtveckan är i full gång med artistuppträdanden på Fyrskeppsudden och andra sjönära arrangemang i Öregrunds hamn. Finalen sker på lördag, med Roslagsloppet som har runt 100 anmälda båtar i olika klasser. Men i år har Öregrunds racerklubb (ÖRK) också en ny punkt i programmet: Öppet hav, eller Lilla Roslagsloppet som det också kallas. Nära 30 båtar är anmälda och enda kravet är att man har en sjöduglig och säker båt som gör minst 25 knop.

– Tanken med Öppet hav är att alla som anmält sig ska kunna åka med sina fritidsbåtar, säger ÖRK-aktiva Stig-Gunnar Lundberg och berättar att det även var ursprungstanken med Roslagsloppet vid starten år 1962.

Öregrundsbon Hans-Allan Eliasson ställer upp i Lilla Roslagsloppet på onsdag med sin nya båt; en amerikansk Scater 32, med dubbla V8-motorer på 8,2 liter och 550 hästkrafter i varje motor. Redan vid tomgång vid kajen brummar det från V8-motorerna. I marschfart, som är 70 knop, går det 2,2 liter bränsle per distans, vilket betyder 12 liter per mil. Jag frågar om han tänker något på miljön och utsläppen. Han svarar vant att förbränningen är god i hög fart och att racerbåtarna dessutom kör på mindre hälsoskadligt bränsle.

Artikelbild

| Fartvidunder. Hans-Allan Eliasson i sin amerikanska Scater. UNT fick en nätt provtur på måndagen , i nära 100 knop i Öregrundsgrepen.

Vi tar en provtur. När vi kommit ut i grepen vrider Hans-Allan Eliasson på gasen så att det sjunger om motorerna. Hur fort det går vet jag inte. Mina försök att filma med mobilkameran går dåligt, eftersom vi studsar fram över vågorna. Jag lägger ned mobilen och koncentrerar mig på att inte ramla ur båten. När vi är tillbaka vid kajen frågar jag igen.

– Vi var väl uppe i 95 knop, eller skriv 100 knop, säger Hans-Allan Eliasson.

Helt sjövilt. Men galet kul.