Embla är i själva verket inte från vikingatiden, utan byggdes år 1996 på initiativ av Gamla Upsala hembygdsförening efter ett gravfynd från 800-talet som gjordes i just Gamla Uppsala. När originalet hittades fanns bara spikraderna kvar, men med hjälp av uppgifter om var i jorden nitarna låg gick det att rita upp en bild av båten i ett digitalt 3D-program. Sedan återskapades den efter vikingatidens byggmetoder och med dåtidens verktyg. Efter att bygget var klart har Embla använts flitigt, fram till att stormen som slog sönder stora delar av båten på en färd mellan Björkö och Stockholm.
Under ett års tid har Föreningen Allmogebåtar arbetslag norra Roslagen arbetat med att reparera Embla i sin verkstad i Färdgärde. I måndags var det till slut dags att överlämna en hel båt till hembygdsföreningen.
– Vi har gjort ett massivt arbete, men det syns inte – och det är ju det som är meningen, säger Torsten Fries som är en av föreningens medlemmar som jobbat med reparationen.
Precis som under bygget av Embla har Föreningen Allmogebåtar använt sig av gamla metoder under reparationen. De olika delarna har de huggit ur ett stycke från bland annat en gammal ek som hade blåst omkull i Öregrund. I stället för att sammanfoga delar med spik har de täljt till så kallade hälar.
– Vi är inte specialiserade på vikingabåtar, men mycket av byggtekniken är i princip likadan som för dagens allmogebåtar, säger Håkan Ålind, ordförande för Föreningen Allmogebåtar.
Medlemmarna i föreningen träffas på onsdagskvällar för att arbeta med olika projekt. Omkring 20 personer har hjälpts åt med reparationen av Embla och det har alltså tagit nästan ett år att få allting klart.
– Det här är verkligen ett hantverk. Det finns ingen rak bit på båten, förutom tofterna möjligtvis, konstaterar Torsten och syftar på sittbrädorna.
När Embla nu är tillbaka i Uppsala är tanken att hon återigen ska sjösättas. Ove Thanger, som är ordförande för Gamla Upsala hembygdsförening, tror att sjösättningen kommer ske i Fyrisån med någon slags festlig inramning.
– Resultatet av reparationen är helt enormt, de har gjort ett kanonjobb. Arkeologen som var projektledare under byggnationen har också varit här och tittat på arbetet och till och med hon godkände det, säger Ove om slutresultatet.