För ett år sedan förverkligade Hanna Malmström en dröm och startade företaget Hatori. Affärsidén handlar om en pedagogisk leksak.

– Det var när vi fått vårt andra barn som idén växte fram. Jag var hemma och försökte underhålla min son genom att vi byggde figurer med tumstockar, men som många vet så går tumstockar lätt sönder när barnen vänder och vrider på dem.., säger Hanna Malmström, civilingenjör i bioteknik.

Eftersom sonen tyckte att det var så kul att leka med tumstockar så började Hanna Malmström fundera på hur hon skulle skapa något som höll bättre.

Artikelbild

| Viktor kollar på bokstavskorten och bygger sedan ihop bokstäverna med Clicko-delarna.

– Jag var en del ute i garaget för att prova olika fästanordningar och kom fram till att magneter var det bästa, säger hon.

Slutprodukten blev trästavar för bokstäver och andra figurer. I trästavarna finns magneter inbyggda. För att få ihop bokstäverna (versaler) i alfabetet kom hon fram till att det bara behövs fyra olika former; en stor böj som ser ut som stora C, en liten böj, en kort rak bit och en lång. Plus ett par prickar.

Åt de barn som ännu inte har koll på hur bokstäverna ser ut finns även bokstavskort som går att använda på både svenska och engelska.

– Genom att barnen bygger bokstäverna fysiskt så använder de flera sinnen och ökar sin förståelse för hur bokstäverna ser ut. Även de som inte har finmotoriken för att skriva med en penna kan få ihop egna bokstäver, säger Hanna Malmström.

Artikelbild

| Hanna Malmströms pedagogiska leksak Clicko

Hittills har privatpersoner, samt både privata och kommunala förskolor köpt lekmaterialet.

Vad har varit svårast med att starta företaget?

Artikelbild

| Hanna Malmströms pedagogiska affärsidé Clicko.

– Jag visste först inte hur jag skulle gå från idé till att få ut varan till kunderna. Men sedan kom jag i kontakt med Uppsala Innovation Centre och fick reda på hur jag skulle komma vidare, säger Hanna Malmström.

Hennes viktigaste tips är att man redan från början ska gå ut och prova sin idé på så många som möjligt.

– Jag trodde att jag måste ha ett lager och en fungerande produktion först. Men det viktigaste är att våga gå ut och presentera sin idé, att prova först så att man inte satsar pengar på något som ingen vill ha, säger Hanna Malmström.

Hon gick till sin närmaste Ica-butik för att fråga folk vad de tyckte om produkten och vad de skulle vara beredda att betala för den.

– Jag tänkte först att någon kanske skulle ta min idé om jag gjorde så, men risken att någon hinner före när man redan börjat, är ganska liten.

Något patent har Hanna Malmström inte tagit.

– Nej, det går inte eftersom det finns andra produkter som redan använder metoden att fästa med magneter, men man kan ansöka om designskydd.

Hennes vision är att Clicko som leksaken kallas, ska hjälpa barn att knäcka läskoden.

– Ett mål är att få ut den till fler återförsäljare, kanske även till andra delar av världen. För den som ska få utbildning måste ju alltid börja med bokstäverna, säger Hanna Malmström.