Av alla sätt att resa så är SJ-tåget sämst, enligt Svenskt kvalitetsindex, SKI, undersökning av hur nöjda resenärer är.

SJ får ett kundnöjdhetsindex på 55,9, vilket enligt SKI indikerar att företaget har stora svårigheter att få kunderna att stanna kvar.

Det är en diskrepans mellan deras undersökning och våra egna, vi brukar hamna på runt 70 i index i våra egna undersökningar. Min slutsats är att de som faktiskt reser med oss är mer nöjda, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Artikelbild

| Buss och flyg ligger i topp för resenärerna. Arkivbild.

Det är inte så ovanligt att vi hör den typen av argument, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, och tillägger att undersökningar kan skilja sig åt både i metod och resultat.

Enligt SJ var förra året mycket utmanande, både väder och bränder gjorde att många tåg försenades.

Hantering av störningar

Det som är viktigt för resenärerna är dock hur störningar och förseningar hanteras, förklarar Johan Parmler. 75 procent av SJ:s kunder har upplevt förseningar, mot 50 procent för SAS.

Artikelbild
Det är det som skiljer agnarna från vetet, säger han.

Men SJ säger sig jobba hårt för att kunderna ska bli mer tillfreds.

Vi jobbar hårt med alla delar. Det handlar mycket om information. Den ska vara snabbfotad och korrekt, säger Tobbe Lundell.

När kunderna kommer att märka resultat kan han dock inte säga.

SJ har exempelvis under lång tid fått mycket skäll för informationen på tågstationerna, där avgången vid förseningar flyttas fram några minuter i taget.

 Vi jobbar intensivt tillsammans med Trafikverket för att förbättra detta. Det är inte vi som äger den informationen, det är Trafikverket. Vi är mer kundinriktade, medan de är mer tekniskt inriktade. Men när deras data är dålig blir informationen dålig. Vi ställer nu höga krav på dem för att resenärerna ska få bättre information, de behöver få äga sin tid.

Han berättar att SJ också försöker förbättra information och hantering av olika ersättningar vid störningar.

Långfärdsbussar bäst

Bästa resealternativet är långfärdsbussar enligt kundernas index, där ligger det för Nettbus4You på 74,9 och Nettbus Express på 72,1.

Flyget ligger också rätt bra till. Flygbolaget BRA hamnar på 70,5, och SAS på 69,7.

Miljötänkandet hamnar långt ned på resenärernas prioriteringslista när det gäller att välja resealternativ.

Jag tror att man måste få ordning på kärnverksamheten innan den frågan blir viktig för resenärer. Först när man kan ta sig från punkt A till punkt B, och får det man köper, då kan man ta in den dimensionen, säger Johan Parmler.

Han tycker att det är lite egendomligt att tågbolagen inte lyckas föra fram just miljöaspekten på resorna lika bra som andra.

Det är intressant att det är ett flygbolag, BRA, som lyckats kommunicera detta bäst. Tågbolagen har inte alls fört fram det på samma sätt. Men så länge inte kärnverksamheten fungerar för SJ och de andra så hamnar det ändå långt ned för resenärerna, säger Johan Parmler.

Rättat: Index för flygbolaget BRA är 70,5. Felaktig siffra angavs i brödtexten i tidigare version.