Enligt en undersökning från Svensk handel planerar i år fyra av tio svenskar att uppmärksamma Alla hjärtans dag.

Vanligaste sätten att fira dagen på är att köpa en present till sin partner, att laga en fin middag eller att gå på restaurang.

Domtrappkällaren är en av de restauranger i Uppsala som laddar lite extra med en speciell meny inför torsdagen.

– Ja, det är en välbesökt afton, ungefär som nyårsafton, och har varit så i flera år. Det som utmärker dagen är att vi nästan bara har bokningar för två, säger Emma Eriksson som äger och driver Domtrappkällaren med sin man Daniel Eriksson.

På deras alla hjärtans dag-meny står bland annat pilgrimsmusslor och choklad.

Har ni valt rätterna utifrån vilken dag det är?

– Musslor sägs ju ha något afroditiskt i sig, men om det är så eller inte, låter jag vara osagt! Nej, vi har nog mer valt utifrån vilka råvaror som är fina och vad som passar ihop, säger Emma Eriksson.

I Sommarro blomsterhandel, i Norby, märker ägaren Monica Lagerquist också av en ökad försäljning inför och under alla hjärtans dag.

– Ja, vi säljer mycket blommor på alla hjärtans dag, mest röda rosor och tulpaner. Många kommer in på eftermiddagen, för att ta med blommor hem efter jobbet, säger Monica Lagerquist.

Tonåringar köper enstaka rosor, medan personer med bättre ekonomi mest köper buketter.

– Men försäljningen varierar lite från år till år. Om dagen infaller i slutet veckan satsar en del på en middag istället, säger Monica Lagerquist.

I snitt handlar vi för 500 kronor under alla hjärtans dag. Det är ett uppsving på 750 miljoner kronor för detaljhandeln under februari, en månad som trots det, totalt sett, är årets minst lönsamma.