Vi har inga planer på att sänka våra priser. I stället tänker vi investera i mer teknik och satsa pengar på att locka nya läsare, säger Shadi Bitar, vd för Nextory som har e-böcker och ljudböcker.

Bokbranschen har kämpat i många år för att momsen på digitala böcker ska vara lika låg som på pappersböcker, alltså 6 procent. Nu blir det verklighet.

Det är främst en rättvisefråga, säger Kristina Ahlinder, vd för Svenska Förläggareföreningen.

Sedan momsen på pappersböcker sänktes från 25 till 6 procent år 2002 har skatten gynnat pappersböckerna i jämförelse med de digitala böckerna.

Priserna sjönk

Efter momssänkningen 2002 sjönk priserna på skönlitteratur och barnböcker, momssänkningen fick ett märkbart genomslag för bokköparna. Så verkar det inte bli nu när momsen blir lika låg för alla böcker, oberoende av om de trycks på papper eller distribueras digitalt.

Vi sänkte priset för vårt abonnemang rejält 2018 och planerar inte ytterligare sänkningar nu. I stället kommer vi att hålla uppe ersättningarna till förlag och författare, säger Niclas Sandin, vd för ljudboksföretaget Bookbeat.

Lägre förtjänst

Kristina Ahlinder på Svenska Förläggareföreningen säger att det visserligen kan hända att vi får se sänkta priser på digitala böcker efter halvårsskiftet, men det blir då i undantagsfall.

Framför allt tror jag att branschen kommer att lägga pengar sådant som bättre teknik och breddad utgivning. Nu digitaliseras många böcker som inte längre finns att köpa i tryckt form och säkert kommer en del av pengarna från momssänkningen att gå till det arbetet, säger Kristina Ahlinder.

Hon säger att förtjänsten på varje såld digital bok är betydligt lägre än för tryckta böcker.

Även det talar emot att den sänkta momsen generellt kommer att ge lägre priser på digitala böcker, säger Kristina Ahlinder.