Flygbolaget BRA och SAS berättade under tisdagen att BRA vid årsskiftet börjar flyga åt SAS från Arlanda. BRA står i dag för cirka 90 procent av trafiken på Bromma flygplats och flera bedömare spår nu att det här kommer att bli Brommas undergång.
En som välkomnar beskedet är Per Taube, stor fastighetsägare i Arlandstad och grundare av Arlandstad group.
Till Dagens Industri säger han:
”Huruvida Bromma flygplats ska vara kvar eller inte har blivit så politiskt laddat. Äntligen händer det som blir bäst för Sverige.”
Sigtuna kommuns oppositionsråd Marie Axelsson (S) är glad över de arbetstillfällen som flytten kan skapa i kommunen.
– Bromma går med förlust och utrymmet finns på Arlanda. Fler arbetstillfällen till kommunen är bra, säger Marie Axelsson.
Men hon är oroad över trafiksituationen kring flygplatsen.
– Detta innebär konkret att fler resenärer och fler anställda ska ta sig till och från Arlanda varje dag, något som kommer att påverka Sigtuna kommun i form av högre belastning på befintligt infrastrukturnät. Dessutom sker förändringen ungefär samtidigt som SJ lägger ned tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Hon anser att staten nu måste prioritera infrastruktursatsningar kring flygplatsen.
– Det kommer bli proppar både i tåg- och vägsystem om inget görs. Nu är det bråttom. Utan nödvändiga infrastruktursatsningar kan varken Sigtuna kommun eller Stockholmsregionen nå sin fulla potential med Arlanda som Sveriges största flygplats och arbetsplats, säger Marie Axelsson.
Samtidigt finns nu en oro ute i landet hur det ska gå med olika flyglinjer. Bland annat i Halmstad, Sälen och Växjö finns en osäkerhet kring om de får kvar några flyg alls till Stockholm.
I pressmeddelanden från SAS står att bolagets linjer kommer bli mer uppkopplade mot Köpenhamn och att inrikesresenärer får lättare att byta till andra flyg på Arlanda.
"Genom att integrera BRA:s kompetens och flotta förbättrar vi inte bara svensk infrastruktur, utan positionerar också Arlanda som ett starkare centralt nav för inrikes- och internationella resor", skriver SAS.
Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, tycker att beskedet är glädjande:
– Förutom att det skapar ännu fler arbetstillfällen i kommunen, riktas återigen fokus på nödvändigheten att förstärka både kollektivtrafiken och infrastrukturen runt Arlanda. Vi har slagits i många år för detta och i och med BRA:s flytt och en trolig förtida nedläggning av Bromma ökar nu sannolikheten att vi äntligen kan få de välbehövliga förstärkningarna, säger Olov Holst.
Flytten av flyglinjer innebär fler arbetstillfällen på och kring Arlanda. Men om – och hur mycket mer – markpersonal som krävs på flygplatsen har varken flygplatsägaren Swedavia eller SAS kunnat ge besked om än.
Det enda som är klart är att ett varsel om uppsägning kommer att läggas på marktjänster och administrativa funktioner på Bromma flygplats.
Samtidigt kommer det att ske en utökning av flygplansflottan och det finns rekryteringsbehov av flygplansbesättningar, enligt BRA.
– Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vi kommer att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna, säger Ulrika Matsgård, vd på BRA.