Genom det internationella projektet Green Flyway ska en testarena byggas på Åre Östersund Airport. Testflygningarna är planerade att kunna starta redan under hösten 2020. Swedavias målsättning är att alla tio flygplatser ska ha elflyg i framtiden. Satsningen är ett kliv mot ett fossilfritt inrikesflyg år 2030.
Varför just vid Östersund Åre Airport?
– Testerna är lättare att genomföra på mindre flygplatser och vi vill gärna testa infrastrukturen i en miljö som är lite enklare.
Säger Henrik Littorin, senioranalytiker på Swedavia.
Den första kommersiella elflyglinjen är planerad att tas i bruk runt 2025.
Hur länge kommer det att dröja innan Arlanda har elflyg?
– Testflygningarna är ett första steg, men längre fram kommer det antagligen att bli aktuellt med elflyg på alla våra flygplatser, även vid Arlanda och Bromma. Allt är dock stort och komplext på Arlanda. Elflygningar kommer att komma in som en ytterligare komponent som måste hanteras mer samordnat tillsammans med all annan elektrifiering som finns där. Men vi har allt att vinna även om vi inte vet exakt hur fort utvecklingen kommer att gå.
Henrik Littorin berättar även att det pågår en del andra projekt runtom i världen. Inom ett par år kommer man att börja testflyga drönarliknande farkoster som startar vertikalt. Farkosterna skulle kunna fungera som transportmedel till och från flygplatserna. Då behövs ingen landningsbana och eftersom att farkosterna är eldrivna blir driftskostnaden låg.