Ă nge kampanjar i MĂ€rsta
Ă
nge kommun vill locka mĂ€rstabor att flytta norrut. Med direktreklam och bussaffischer informeras om fördelarna med att bo i Ă
nge.
à nge kommun vill locka mÀrstabor att flytta dit istÀllet. Kampanjen upprör MÀrstas kommunledning.
Foto: Anna Orring
à nge kommun ligger pÄ grÀnsen mellan Medelpad och JÀmtland, tio mil in i landet frÄn Sundsvall. Kommunen har knappt 11 000 invÄnare, och kÀmpar med att fÄ bÄde folk och företag att vÀlja orten. Att MÀrsta och mÀrstaborna blev mÄlgruppen tycks vara mer av en slump.
â MĂ€rsta Ă€r en del av Stockholmsregionen, det var en avgrĂ€nsad geografisk plats, och vi vet att det Ă€r en hel del bĂ„de in- och utflyttning i MĂ€rsta, sĂ€ger Sten-Ove Danielsson (s), kommunstyrelsens ordförande i Ă nge.
Han har sjÀlv sett MÀrsta mest frÄn jÀrnvÀgsstationen och tog heller inte kontakt med Sigtuna kommun i förvÀg för att berÀtta om kampanjen. Nu har han och de övriga i à nges kommunstyrelse fÄtt ta emot en hel del synpunkter och negativa reaktioner frÄn kommunhuset i MÀrsta. Men à nge tÀnker inte avbryta kampanjen, vilket Sigtuna krÀvde.
VĂ€ckt intresse
â Vi kan inte se att vi har smutskastat MĂ€rsta, det finns inget i kampanjen som lyfter fram nĂ„got negativt om MĂ€rsta, sĂ€ger Sten-Ove Danielsson.
Flyttkampanjen ingÄr i ett större projekt finansierat av bland annat EU och lÀnsstyrelsen för att utveckla à nge. SjÀlva kampanjen kostar 300 000 kronor. MÄlet har satts till att fÄ tio nya invÄnare i à nge.
HalvvÀgs in i kampanjen har strax över tio familjer eller personer hört av sig och velat ha mer material.
â Jag hade nog förvĂ€ntat mig mer telefonsamtal, sĂ€ger Anna Johansson, flyttmĂ€klare pĂ„ Ă nge kommun.
â Men jag vet av erfarenhet att det dröjer lite innan reaktionerna kommer, sĂ€ger hon.
Blir det tillrÀckligt mÄnga mÀrstabor som visar intresse planerar à nge kommun att bjuda pÄ en studieresa i slutet av sommaren eller i höst.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!