Arlanda måste minska utsläppen
Redan nästa år måste Arlanda ha samma nivå på sina utsläpp som man hade 1990. Det fastställde Högsta domstolen på tisdagen. Enligt informationschef Jan Lindqvist, innebär domen ingen akut kris för flygplatsen.
Arlandas informationschef Jan Lindqvist säger att den nya domen inte innebär något akut problem för flygplatsen, men att det kommer att bli besvärligt när trafiken ökar igen.
- Redan före lågkonjunkturen, 2008, hade vi nästan lyckats att få ner koldioxidutsläppen till samma nivå som vi hade 1990, säger Jan Lindqvist.
Koldioxidutsläppen som Luftfartsverket enligt domarna måste minska, handlar både om utsläpp från flygplanen och från all biltrafik till och från Arlanda.
- Vi hade överklagat Miljööverdomstolens dom eftersom vi anser att vi inte kan styra hur folk tar sig till och från flygplatsen. Vi kan bara verka för att våra resenärer väljer andra alternativ än bilen, säger Jan Lindqvist.
I det här sammanhanget har det talats om att miljöavgifter ska tas ut på infarten till Arlanda, men kritiken har blivit häftig mot de så kallade biltullarna.
Vad gör ni nu?
- Eftersom vi nu för tillfället är nere under 1990 års utsläppsnivåer igen så fortsätter vi arbetet med vår ansökan om nytt miljötillstånd. Vi har haft samrådsmöten och ska analysera de synpunkter vi fått om buller med mera. Men om några år, när efterfrågan på flyg ökar igen, kan dagens dom bli ett problem för Stockholmsregionens internationella tillgänglighet, säger Jan Lindqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!