Utsläppstaket för Arlanda kommer att nås redan 2012 och ett förbud mot att flyga över Upplands-Väsby träder i kraft 2018. Dessa villkor kommer att leda till kraftiga begränsningar för flygplatsen både på kort och på lång sikt, något som skulle påverka både regionen och hela landet negativt, skriver Swedavia som driver flygplatsen till miljödepartementet.
De kurvade inflygningar som behövs göras för att kunna landa på bana tre utan att störa Upplands-Väsbyborna är inte tekniskt möjliga inom en överskådlig tid, skriver Swedavia. Åtminstone inte i den omfattning som krävs för att kunna hantera den trafik man räknar med att ha, vilket kommer att leda till att Arlanda inte kan möta efterfrågan.
Swedavia noterar också att Högsta domstolen och Miljööverdomstolen slagit fast att flygplatsen Landvetter, vid Göteborg, inte behöver ta miljöansvar för passagerares resor till och från flygplatsen, något som Arlanda tvingas göra i dagsläget. Ett förhållande som man länge menat är orimligt.
Swedavia kommer att lämna in en ny ansökan om miljötillstånd efter årsskiftet och då måste regeringen ha tagit tag i frågan för att klargöra processen, enligt Swedavia.
Anette Näs, projektledare för den nya tillståndsansökan menar att det idag inte alls är klart vad som gäller angående regeringsvillkoren.
– Det vi vill är att få till en helt ny samlad prövning av hela verksamheten. Vi vill att de villkor som finns idag ska omprövas och att miljödomstolen får slå fast vad som ska gälla i framtiden. Och det är bara regeringen som kan klargöra detta, säger hon.
Om utsläppstaket och förbudet mot inflygningar över Upplands-Väsby skulle kvarstå så som det är formulerat idag så kan det innebära inskränkningar av nuvarande kapacitet vid Arlanda, enligt Anette Näs.
Arlanda vill slippa bullervillkoret
Buller- och miljövillkoren som gäller för Arlanda flygplats försämrar Sveriges konkurrenskraft. Det skriver Swedavia till miljödepartementet. Nu vill man att nuvarande utsläppstak och ett planerat förbud mot inflygningar över Upplands-Väsby slopas.
Foto: Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!