Kommunens val av skolskjuts väcker starka reaktioner

Ska app-taxiföretag få köra skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor? Frågan har blivit högaktuell efter att företaget Bolt har vunnit först en upphandling i region Uppsala och nu även en i Sigtuna kommun.
– Risken är att våra mest utsatta invånare råkar ut för chaufförer som är så utarbetade att de inte kan köra på ett tryggt sätt, säger Marie Axelsson (S).

Taxi-upphandlingen i region Uppsala gäller bland annat färdtjänst och sjukresor. Den upphandlingen träder i kraft nästa år. Nu har Bolt även vunnit en upphandling i Sigtuna kommun.

Taxi-upphandlingen i region Uppsala gäller bland annat färdtjänst och sjukresor. Den upphandlingen träder i kraft nästa år. Nu har Bolt även vunnit en upphandling i Sigtuna kommun.

Foto: Martina Holmberg/TT

Sigtuna2025-06-17 16:30

Trots kritik från både fack- och branschorganisationer om dåliga arbetsförhållanden så vann Bolt tidigare en upphandling i region Uppsala. För ett par veckor sedan vann företaget även en upphandling i Sigtuna kommun.

Nu har Sigtunabeslutet överklagats och det är tills vidare oklart vilket bolag som ska köra skolskjutsar, personer med funktionsnedsättning och äldre från och med augusti. Om beslutet går igenom blir Sigtuna första kommunen i Sverige som anlitar ett app-taxiföretag. 

Lennart Kalderén, ordförande för Svenska taxiförbundet, är kritisk.

– Vi vänder oss emot att politiker och tjänstemän i offentlig sektor släpper fram företag som inte tror på den svenska modellen, som inte har kollektivavtalsliknande villkor och som har ett tveksamt skatteupplägg, säger Lennart Kalderén.

Han anser att kommunerna måste slå vakt om skatteintäkterna till välfärden.

– De företag som har kollektivavtalsenliga löner och betalar all sin skatt i Sverige får nu ännu svårare att konkurrera på lika villkor med app-taxiföretagen.

Lennart Kalderén, ordförande för Svenska taxiförbundet som företräder 3450 svenska taxiföretag.
Lennart Kalderén, ordförande för Svenska taxiförbundet som företräder 3450 svenska taxiföretag.

Bolt är ett estniskt företag med verksamhet i 50 länder. Företaget betalar skatt utomlands på en förmedlingsavgift som är cirka 20 procent av inkomsterna från taxiresorna i Sverige. Bolt har inga chaufförer anställda, utan anlitar svenska chaufförer som själva står för skatter, socialförsäkring med mera.

– Det finns ett beslut om att intäktsströmmarna ska vara transparenta inom EU. Vi väntar ihärdigt på att beslutet ska genomföras även i Sverige så att Skatteverket ska kunna se exakt hur många resor som utförs åt Bolt här, säger Lennart Kalderén.

UNT har i två veckor sökt Bolt för att få svar på till exempel varför de inte kräver kollektivavtal och om deras chaufförer kör ovanligt långa arbetspass. De har inte återkommit.

Oppositionsrådet i Sigtuna, Marie Axelsson (S), är besviken över att Bolt, har, som hon ser det, ”funnit ett kryphål” för att vinna upphandlingen. Hon säger att politikerna var överens om de villkor man ställde upp. Kommunen krävde att minimilöner, semester och arbetstider ska motsvara det som står i kollektivavtal för chaufförer i Sverige.

Marie Axelsson är orolig för att invånarna ska bli drabbade om det blir för många olika taxiföretag som kör. "Risken är att elever som ska till anpassad grundskola, funktionshindrade som ska till daglig verksamhet och äldre råkar ut för chaufförer som är så utarbetade att inte kan köra taxi på ett tryggt sätt", säger hon.
Marie Axelsson är orolig för att invånarna ska bli drabbade om det blir för många olika taxiföretag som kör. "Risken är att elever som ska till anpassad grundskola, funktionshindrade som ska till daglig verksamhet och äldre råkar ut för chaufförer som är så utarbetade att inte kan köra taxi på ett tryggt sätt", säger hon.

Så vad är problemet?

– Problemet är att Bolt inte har arbetsgivaransvar, de lever på en app där förare kan ansluta sig. Enda anledningen att de svarat ja på alla krav vi ställt är för att de kommer att använda sig av underleverantörer. Bolt som mellanhand mellan andra åkare och kommunen är onödig. Det blir svårare och dyrare för kommunen att kontrollera att alla som kör åt Bolt sköter sig, säger Marie Axelsson.

Med facit i hand säger hon att det i kraven borde ha stått att det vinnande bolaget ska kunna uppfylla kraven redan på avtalsdagen.

– App-tekniken kommer säkert fungera bra, men jag tycker inte att man ska gynna ett företag som enligt många verkar i gråzonen, samtidigt som mer seriösa bolag kan gå omkull. Bolt har förare som jobbar långa pass, flera dagar i veckan, säger Axelsson.

Alla fyra företag som lämnade anbud till kommunen sa sig klara av kraven. Det som till slut avgjorde var priset. Bolts anbud låg enligt uppgift till UNT drygt 20 procent under näst lägsta bud.

I dagsläget är det Cabonline/Sverigetaxi som kör åt kommunen. Christer Holmlund, på Cabonline, bekräftar att de har överklagat kommunens beslut till förvaltningsrätten.

”Det finns delar av upphandlingen som kan ifrågasättas, och vi har lämnat in en överprövning av både upphandlingen och tilldelningsbeslutet”, svarar han per mejl.

Bolaget kan tänka sig att fortsätta köra skolskjutsar med mera även efter augusti, tills ärendet har avgjorts.

Kommunens upphandlingschef Mikael Blomberg svarar om kritiken mot Bolt.

– Vi har ställt arbetsrättsliga krav just för att säkerställa att de som kör för kommunen får avtalad ersättning motsvarande minst miniminivåer enligt kollektivavtal. Jag kan inte uttala mig om allmän kritik, påståenden eller spekulationer.

Kommunstyrelsens ordförande Mattias Askerson (M) är inne på samma linje. Han säger att han har förtroende för upphandlingsgruppen – som arbetat fram underlagen till upphandlingen – där bland andra Marie Axelsson sitter.

– Det är höga krav som ställs och som Bolt har visat att de kan uppnå, bland annat genom sina underleverantörer. Kommunen följer kontinuerligt upp alla våra avtal för att säkerställa efterlevnad, vilket också kommer att ske i detta avtal.

Avtalet med Bolt

De här villkoren ska Bolt enligt Sigtuna kommun uppfylla för att klara avtalet. Bryter företaget mot avtalet kan det sägas upp. 

Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregistret krävs innan en förare får börja arbeta.

Rutiner för drogfrihet: Leverantören måste ha rutiner för att förebygga och upptäcka påverkan av alkohol eller droger.

Utbildning i första hjälpen: Alla förare ska ha genomgått praktisk utbildning i HLR och första hjälpen, med repetition minst vart tredje år.

Bemötandeutbildning: Förare ska genomgå utbildningen bemötande av individer med neuropsykiatriska och fysiska funktionsnedsättningar

Språkkrav: All personal ska behärska svenska språket på ett sådant sätt att de kan kommunicera både muntligt och skriftligt.

Dokumentation: Leverantören måste kunna visa hur utbildningar planeras, genomförs och följs upp.

Kontinuitet i utförandet: Leverantören ansvarar för att det i så stor utsträckning som möjligt ska vara en fast, eller ett fåtal, förare som kör en och samma resenär.

Kommunen får enligt lagen inte kräva kollektivavtal i en upphandling – men de har istället ställt krav på arbetsrättsliga villkor, som minimilön, semester och arbetstid, motsvarande nivåer i kollektivavtal. Leverantören måste också redovisa hur dessa villkor uppfylls.

Karta: Sigtuna kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!