Elva skrev på för bättre luft

Arlanda måste minska utsläppen innan 2011. Då blir nämligen utsläppstaket bindande. Ett steg mot målet togs i dag på förmiddagen. Då undertecknade elva aktörer med olika kopplingar till kollektivtrafik och flyget en avsiktsförklaring i Stockholm.

Om inte Arlanda lyckas hålla utsläppsnivåerna måste flygtrafiken stanna.

Om inte Arlanda lyckas hålla utsläppsnivåerna måste flygtrafiken stanna.

Foto: Rolf Hamilton

Sigtuna2008-09-23 11:51
Utsläppstaket är en ödesfråga för flygplatsen. Hålls inte nivåerna stannar flyget. Under några månaders tid har de elva aktörerna diskuterat vad som kan göras på kort sikt. I första hand handlar det om att flytta resandet från bil till kollektivtrafik. Tillgängligheten på Arlandabanan måste bli bättre. Tidtabellerna ska samordnas. De kollektiva förbindelserna mellan Arlanda och nordostkommunerna ska också bli bättre och direkttåg mellan fler knutpunkter måste till.

Miljöpåverkan av vägtransporterna måste också minska, bland annat genom incitament som kan förmå trafikanterna att miljöanpassa sina bilresor. Företagens transporter måste bli effektivare och siktet ska vara inställt på 100 procent miljötaxibilar och 90 procent miljöbussar
En del i arbetet består i att förhandla om avgifterna för Arlandabanan. De upplevs som dyra i dag. För dem som har pendelkort på lokaltrafiken tas till exempel en extra avgift ut vid stopp på flygplatsen.
I gruppen som nu signerat avsiktsförklaringen finns representanter för Sigtuna kommun, Vägverket, Arlanda, Banverket, SJ, Storstockholms Lokaltrafik, Upplands Lokaltrafik och A-banan med flera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om