Hur ska svenska företag göra för att hålla kvar talanger här i Sverige? Den frågan ställdes inför en resa som Märstabon Michaela Gustafsson Kajalic nyligen gjorde till Silicon Valley. Hon reste som studentambassadör från Sverige med Föreningen ekonomerna, en förening på Stockholms universitet.
– Syftet med resan var att studera företagskulturen på några av världens största it-företag. Frågan är hur svenska företag ska få duktiga personer att stanna och jobba i Sverige, säger Michaela Gustafsson Kajalic.
Bland de företag som gruppen besökte fanns Mozilla, LinkedIn, Salesforce och Tesla. Gruppen fick också prata med en svensk forskare som arbetar på Stanford University.
– Men först besökte vi Nordic Innovation House som har ett kontor i Silicon Valley. Kontoret hjälper svenska företag som finns här, med hur de ska exponera sig och ta sig fram på den amerikanska marknaden, säger Michaela Gustafsson Kajalic, 21.
Hon är delvis uppvuxen i USA, men har nu flyttat tillbaka till Sigtuna kommun igen och går sista terminen på programmet företagsekonomi och finans på Stockholms universitet.
Vad såg ni under er studieresa?
– Största skillnaden är nog att det är en mer socialt inriktad företagskultur på de företag vi besökte, jämfört med hur det kanske är på många större företag i Sverige. Amerikanska företag är nog också lite mer utåtriktade och syns mer utåt på ett annat sätt, än vad vi är vana vid.
På vilket sätt är företagskulturen social?
– Vi har ju öppna kontorslandskap även i Sverige, men på flera av de företag vi besökte så uppmanades personalen att vara social på arbetstid, att sitta i sofforna och prata, att ta pauser för att spela pingis och liknande. Kontoren var designade så att alla skulle kunna träffa alla och här bollades också många idéer mellan olika avdelningar. Där gör de också företagskulturen till sitt varumärke på ett helt annat sätt än man ser att företag i Sverige gör.
En annan sak som de svenska besökarna uppmärksammade var att de stora företagen verkligen är enorma.
– Som besökare får man inte berätta några detaljer för medier om vad man ser inne på exempelvis LinkedIn och Tesla, utan att de får läsa texten först. Men jag kan berätta att LinkedIn hade tusentals anställda på en stor Campus och Salesforce kontor utgjordes av hela fyra skyskrapor plus flera kontor till på andra platser, säger Michaela Gustafsson Kajalic.
På frågan varför så många drömmer om att få arbeta åt dessa storföretag, svarar hon så här.
– Jag märker att det är många i min ålder som tänker så och jag tror att hela grejen är just att det finns en annan kultur på dessa företag, en företagskultur som vi inte riktigt har på it-företagen i Sverige än. Många vill nog komma in och få uppleva detta, att det är därför de vill jobba åt just dessa företag, säger Michaela Gustafsson Kajalic.