Fick inte sin hjärtmedicin i tid

Leila Djibeljan från Märsta har haft svårt att få ut sina mediciner i tid. Nu ligger hon på sjukhus. Enligt henne är det på grund av svårigheterna med kreditansökningar på sitt apotek.

Leila Djibeljan har samlat in namnprotester mot att Sigtunamodellen med hemtjänst och hemsjukvård i en organisation försvinner.

Leila Djibeljan har samlat in namnprotester mot att Sigtunamodellen med hemtjänst och hemsjukvård i en organisation försvinner.

Foto: Eva Nevelius

Sigtuna2010-10-05 10:46

Leila Djibeljan har en medfödd sällsynt neurologisk sjukdom som heter hypokalemisk periodisk paralys. På grund av sjukdomen har hon förutom muskelproblem också fått problem med lungor och hjärta.
– Jag tar hjärtmedicin och blir jättedålig om jag inte får min medicin i tid, säger Leila Djibeljan som några dagar efter att hon kontaktade UNT har tagits in till Karolinska sjukhuset för vård.

Enligt henne är det för att hon inte fått ut sina mediciner i tid som hennes sjukdom har förvärrats.
– Det handlar om att hemtjänstpersonalen inte får ut min medicin fastän de har fullmakt med sig. Apoteket säger att jag måste lämna in en kreditansökan, men det har jag redan gjort. Då säger de att kreditansökan har kommit bort på vägen, säger Leila Djibeljan.

Hon säger också att hon har hört att andra patienter i Sigtuna har haft samma problem sedan de privata apoteken började med egna kreditbolag.

Men på apoteket Höken i Märsta svarar man att det var 1 juni som det nya kreditsystemet infördes och att man under tre månader har haft en övergångsperiod från Apoteket AB:s gamla system för att ingen skulle komma i kläm.
– Och vi låter dem med betalningsanmärkningar få delbetala sina mediciner ändå så vi tror att det nya systemet har fungerat här, säger en av de anställda.

Hon säger att de inte kan göra på något annat sätt eftersom de privata apoteken måste ha egna kreditgivare och inte kan belasta Apoteket AB:s betalningssystem i fortsättningen. Enligt tidningen Dagens Apotek är alla apoteksaktörer nu skyldiga att tillhandahålla delbetalning, men att det inte finns något gemensamt system. Kunderna måste därför teckna nya delbetalningsavtal för varje ny apotekskedja de besöker.

Birgitta Enblom, chef över hemtjänsten i Sigtuna kommun, säger att hon när det nya systemet infördes fick signaler om att hemtjänstpersonal hade problem med att ta ut medicin.
– Men nu har jag inte hört något på hela hösten så det har blivit bättre. Däremot kan jag inte säga om någon enstaka brukare fortfarande har problem med det här, säger hon.

Leila Djibeljan tycker att det är jobbigt att inte veta om hon ska få sin medicin i tid eller inte nästa gång.
– Och kanske är det fler än jag som känner så här. Därför vill jag berätta om problemet, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om