Förbud mot vÀtskor förlÀngs

Förbudet mot att ta med vÀtskor i handbagaget pÄ flyget förlÀngs i tre Är till. Inte heller det system som testas pÄ Arlanda sedan i höstas för att upptÀcka flytande sprÀngmedel Àr smidigt nog för att funka i större skala.

Sigtuna2010-02-24 20:27
Dagens EU-regler innebÀr att vÀtskor bara fÄr följa med i handbagaget i mÀngder upp till en deciliter, nÀr du reser frÄn ett land utanför unionen. NÀr reglerna infördes 2006 trodde man att godkÀnd utrustning för att kontrollera vÀtskor skulle hinna tas fram innan reglerna gÄr ut den 29 april i Är. Och olika testinstrument har prövats pÄ flygplatser vÀrlden över.

Hittills funkar dock inga tillrÀckligt bra för att inte skapa problem med köer för resenÀrerna, till exempel pÄ grund av falsklarm som leder till extrakontroller. Nu dröjer det alltsÄ tre Är till innan förbudet upphör, enligt ett förslag som EU-parlamentet förvÀntas godkÀnna under februari.
PÄ Arlanda testas sedan i september utrustning frÄn Ceia, ett italienskt företag. Apparaten anvÀnder ett elektromagnetiskt fÀlt och infrarött ljus för att upptÀcka om flaskor döljer explosiva vÀtskor.

ResenÀrer som flyger direkt frÄn ett land utanför EU och ska vidare inom Sverige kan under försöket ta med vÀtskor köpta i duty freen pÄ flygplatsen de rest frÄn i handbagaget. Detta om kvitto visas upp, och flaskorna ligger i en stÀngd plastkasse. En del av passagerarna vÀljs sedan slumpmÀssigt ut för test. Kontrollen tar bara 5-10 sekunder - men rÀknar man in framplockande av flaskor tar det förstÄs lÀngre tid. Enligt Anna Strömwall, chef för sÀkerhetskontrollen pÄ Arlanda, har försöket dock gÄtt bra och inte lett till extra köande. 0,2 % av testerna har gett utslag, men dÄ har det varit falsklarm och aldrig explosiva vÀtskor.

Hur kommer det sig att förbudet blir kvar?
- Det finns inte nÄgra smidiga metoder för att sÀkerstÀlla sÀkerheten, sÀger Anna Strömwall.
Inte heller metoden man testar pÄ Arlanda gÄr att införa i större skala utan risk för köer, enligt Anna Strömwall. Och pÄ stora internationella flygplatser menar hon att dagens testmetoder inte alls skulle fungera, just pÄ grund av tidsÄtgÄngen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om