GolftÀvlingen lockar tusentals
GolftÀvlingen SAS Masters lockar upp emot 100 000 besökare. För Sigtuna kommun gÀller det att rikta deras uppmÀrksamhet mot annat Àn bara golftÀvlingen. Förra Äret besökte bara fyra procent Sigtuna stad.
Camilla Zedendahl Àr vd för Sigtuna Turism och vill fÄ mÄnga av de 100 000 besökare som vÀntas till Arlandastad golf i veckan att tillbringa tid och göra av med pengar i kommunen. Sigtuna kommun syns med egen monter i sponsoromrÄdet, och pÄ en "sky-box" vid det exklusiva 18:e hÄlet.
Foto: Anna Orring
En undersökning frÄn förra Äret visade att cirka 5 000 personer valde att bo pÄ hotell i kommunen. Fyra procent av publiken besökte Sigtuna stad, dÀr det var aktiviteter alla tÀvlingsdagar. Det motsvarar cirka 3 800 personer, en siffra Sigtuna Turism inte Àr nöjd med.
- Vi fick en del av kakan. Nu Àr förhoppningen att vi ska fÄ en lite större del av kakan. I Är satsar vi mer pÄ musik och mat. Förra Äret var det lite mer kultur och allvar, sÀger Camilla Zedendahl, vd.
Bland annat blir det musik i DrakegÄrdens paviljong och dans pÄ bryggan i hamnen. Butiker och restauranger ska hÄlla kvÀllsöppet, det blir gratis stadsguidningar och gratis intrÀde till museerna. Gratisbussar ska ocksÄ gÄ mellan golfbanan och Sigtuna pÄ eftermiddagarna.
Annat i undersökningen glÀder turist-vd:n mer. Som att nÀra nio av tio besökare kÀnde till att det var just Sigtuna kommun de befann sig i, och att fyra av tio kÀnde till att det fanns aktiviteter i Sigtuna stad.
- Om vi inte gör nÄgonting kan vi garantera att alla tror att de Àr i Stockholm, och att de Àter och bor i Stockholm. Det hÀr Àr viktigt för varumÀrket Sigtuna, vi visar att vi kan ta sÄ hÀr stora evenemang, sÀger Camilla Zedendahl.
Undersökningen gjordes av Stockholms utrednings- och statistikkontor pÄ uppdrag av Stockholm Visitors Board. Sigtuna Turism och Sigtuna kommun fick med ett par egna frÄgor i undersökningen, men gjorde ingen egen utvÀrdering.
DÀrför finns inga siffror pÄ precis vad kommunen satsade pÄ evenemanget, och inga uppgifter om skatteintÀkterna ökade. Det gör att kommunens nÀringslivschef, Christer Wikström, Àven han mest talar om evenemanget som viktigt i ett lÄngsiktigt varumÀrkesbyggande.
- Vi hade vÄrt tema "Bo, arbeta och leva i Sigtuna kommun", som vi försökte trumma ut. Jag tycker det fungerade jÀttebra. Sett till antalet nyinflyttade förra Äret (817 personer) var det ju den högsta siffran sedan 1971. Men om det har med Masters att göra vet man ju inte, sÀger Christer Wikström.
I Är ska Sigtuna kommun göra en egen undersökning av de lokala effekterna av tÀvlingen.
* SAS Masters Àr namnet pÄ Ärets upplaga av den svenska EuropatourtÀvlingen, dÄ SAS har blivit ny huvudsponsor för evenemanget.
* TÀvlingen startar torsdag och pÄgÄr fram till söndag. Start kl 7.30 varje morgon.
* TÀvlingen hÄlls i Är liksom förra Äret pÄ Arlandastad golfbana. Sedan starten 1973 har den spelats pÄ olika banor, mÄnga gÄnger pÄ BarsebÀck i KÀvlinge kommun. DÀr hÄlls den ocksÄ nÀsta Är, men sedan ska tÀvlingen spelas pÄ Bro Hof i Upplands-Bro kommun.
* Förra Äret kom cirka 95 000 besökare till tÀvlingen, och 7 000 besökte golfbanan dagarna innan nÀr det Àr sponsor- och kÀndisspel. TÀvlingen Àr den som har nÀst störst publik efter British Open pÄ Europatouren.
* TvÄ av tre besökare förra Äret var mÀn, en femtedel mellan 55 och 64 Är.
* Tre fjÀrdedelar av besökarna tog bilen till golfbanan, 16 procent Äkte kollektivtrafik
KÀlla: Publikundersökning av USK, Stockholms utrednings- och statistikkontor
* TÀvlingen startar torsdag och pÄgÄr fram till söndag. Start kl 7.30 varje morgon.
* TÀvlingen hÄlls i Är liksom förra Äret pÄ Arlandastad golfbana. Sedan starten 1973 har den spelats pÄ olika banor, mÄnga gÄnger pÄ BarsebÀck i KÀvlinge kommun. DÀr hÄlls den ocksÄ nÀsta Är, men sedan ska tÀvlingen spelas pÄ Bro Hof i Upplands-Bro kommun.
* Förra Äret kom cirka 95 000 besökare till tÀvlingen, och 7 000 besökte golfbanan dagarna innan nÀr det Àr sponsor- och kÀndisspel. TÀvlingen Àr den som har nÀst störst publik efter British Open pÄ Europatouren.
* TvÄ av tre besökare förra Äret var mÀn, en femtedel mellan 55 och 64 Är.
* Tre fjÀrdedelar av besökarna tog bilen till golfbanan, 16 procent Äkte kollektivtrafik
KÀlla: Publikundersökning av USK, Stockholms utrednings- och statistikkontor
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!