- Det är många som har haft en extra press på sig de här dagarna och vi har jobbat över mycket. Därför finns rutiner för att byta av personal när ett ärende får ett längre förlopp som detta, säger Eva Hamberg, kommunens trygghetschef.
Hon säger att högsta prioritet under förra veckan låg på att ge drabbade personer stöd ute i verksamheterna. Det vill säga att ge stöd till barn och personal på de döda barnens skola respektive förskola.
- Det som tagit mest tid från arbetet här på förvaltningarna är all information som medierna vill ha. Vi har fått många samtal och har grävt mycket i våra arkiv de här dagarna, säger Eva Hamberg.
Hon beskriver hur vissa har frågat om uppgifter längre tillbaka i tiden.
- Och när vi ska lämna ut information från tio år tillbaka så tar det längre tid, eftersom en del som arbetar här i dag inte var med då och för att vi måste leta handlingar i ett äldre arkiv som vi inte använder till vardags, säger Eva Hamberg.
Men att personalen har fått mer att göra under en kortare period på grund av krisen, ser hon ändå inte som ett stort problem.
- Nej, det som är värre är att andra ärenden blir lidande eftersom vi inte hinner sköta vårt vardagliga arbete. Det känns förstås inte bra, säger Eva Hamberg.
Annat som visar sig vid kriser som denna är att personer som tidigare har bott i kommunen eller som tidigare har varit i kontakt med kommunen, kontaktar kommunen igen för att diskutera sitt ärende.
- För dessa samtal har vi tagit in två extra personer som svarar på frågor, synpunkter och oro från invånare som ringer, säger Eva Hamberg.
Polisutredningen går nu vidare med samtal, förhör och att söka efter fler vittnen. Polisen har dock ännu inte hunnit ringa alla som uppgett att de var i området under söndagskvällen.
- Vi är vansinnigt överhopade med arbete just nu. Därför har vi inte haft resurser att ringa alla som hört av sig, vilket jag tycker är dåligt och tråkigt, säger polisens utredare Ingemar Larsson.