Kollektiva jobbresor subventioneras

800 personer på Arlanda får en välkommen julklapp av sin arbetsgivare. I framtiden behöver de bara betala hälften av sina resor om de åker kollektivt.

Sigtuna2009-12-21 13:14
- Vi gör det här för att minska koldioxidutsläppen. Vi har lyckats med att minska utsläppen på allt på flygplatsen, utom på marktransporterna som ökar. Det måste vi försöka göra något åt, säger Jan Lindqvist, Luftfartsverkets informationschef på Arlanda.
Erbjudandet kommer att gälla på all kollektivtrafik inom Storstockholms Lokaltrafik (SL), Upplands Lokaltrafik (UL) och Arlanda Express.
- Men vi har inte råd att göra det här för alla 15 000 personer som arbetar på Arlanda, utan det handlar till en början om personalen inom Luftfartsverkets division Stockholm. Däremot hoppas vi att resterande 300 företag ska haka på och göra samma sak för sin personal, säger Jan Lindqvist.

Trots att många är glada över att få hälften av sina resor betalda, så har Jan Lindqvist även fått frågan om varför man inte betalar hela biljetten på en gång. Arlandatåget är nämligen fortfarande dyrt. Det kostar 460 kronor tur och retur.
- Bakgrunden till att vi inte betalar hela summan är att det då inte finns några begränsningar för hur många kort en person kan välja. Då kanske man väljer både UL- och SL-kort. Men om man betalar hälften själv tror jag att de flesta gör en rimlig avvägning av vad de behöver, säger Jan Lindqvist.

Kommer även flygresenärerna att få biljettbidrag i ett längre perspektiv?
- Det vet jag inte. Men klart är att vi, SL och UL nu förhandlar med Arlanda Express om hur vi ska få bort den höga av- och påstigningsavgiften på tåget vid Arlanda. Den är ett hinder för att få fler att åka kollektivt till flygplatsen, det är vi alla överens om, säger Jan Lindqvist.
Bakgrunden till att tåget är så dyrt är att ett privat konsortium har stått för kostnaderna att anlägga banan och därför vill konsortiet ha tillbaka minst de pengar som har lagts ner i bygget.

Men om Arlanda ska få ett pendeltågsstopp år 2012 som SL nyligen gick ut med, så krävs ett samarbete om spåren och perrongen vid flygplatsen.
- Att det blir nya spår eller en ny station under flygplatsen är inte troligt. De befintliga spåren får nog användas även åt den nya pendeltågslinjen, säger Jan Lindqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om