Krav på ersättning efter flygstopp
Det är oklart om passagerare kan få ersättning för extra kostnader i samband med det tre timmar långa stoppet i flygtrafiken förra torsdagen. Men Luftfartsverket har sagt sig villigt att pröva alla fall individuellt.
— För privatpersoner handlar det till exempel om att de förlorat en semesterdag eller fått boka nya flyg med dyrare platser. I sådana här situationer uppstår extra kostnader, säger Claes Hagström, operativ chef på Arlanda för Luftfartsverket (LFV).
Nya EU-regler
Sedan förra året gäller nya EU-regler om vilka rättigheter passagerare har till ersättning bland annat vid förseningar och inställda flyg. Orsaken till stoppet för en vecka sedan var ett datorfel i flygledningssystemet. I sådana här fall inträder force majeur, att flygbolagen inte är skyldiga att betala ersättningar.
SAS Sverige har hittills endast fått in ett litet antal anspråk, omkring tio. Fler krav kan komma eftersom många som drabbades av flygstoppet befinner sig på resa och inte kommit hem än.
SAS betalar inte ut några pengar, utan skickar begäran vidare till LFV. Det är inte klart vilka kriterier LFV kommer att använda sig av för att bestämma vilka som får ersättning.
— Luftfartsverket har sagt sig vara villigt att pröva varje anspråk, säger Andris Zvejnieks, kommunikationsdirektör SAS Sverige.
4 000 resenärer berördes
Cirka 4 000 SAS-resenärer berördes när flygtrafiken stod stilla.
— De flesta resenärer kom i väg med flyg senare under eftermiddagen eller kvällen tack vare kraftansträngningar från alla håll, säger Andris Zvejnieks.
Skyways har betalat passagerare ersättning, men går sedan till LFV för att få tillbaka pengarna.
@Brödtext:- Störningarna har inte resulterat i någon märkbar ökning av ersättningskrav, men kommentarer och yrkanden släpar ofta några veckor, enligt Peter Brovall, Skyways marknadschef.
- Alla som drabbats av inställda flyg och på ett eller annat sätt varit i kontakt med oss har fått pengarna tillbaka. Skyways har även ersatt mat och logi enligt gällande rutiner.
De svenska flygbolagen samarbetar via föreningen Svenskt flyg i frågan om ersättningar efter förra torsdagens störningar i flygtrafiken.
Felet utreds
Exakt vad som var fel i flygledningssystemet håller på att utredas. En kombination av mjukvarufel och hårdvarufel, är beskedet från ATCC, Air traffic control center, på Arlanda.
Vad det än var har det inte hänt igen. Flygtrafiken har flutit normalt efter att alla förseningar flugits ikapp.
På Arlanda arbetar man med att samla in fakta om händelsen. Rapporten gås sedan igenom av Luftfartsstyrelsen. Troligtvis finns inte mycket att kritisera eller föreslå ändringar kring, eftersom inga tillbud kring flygsäkerheten inträffade.
— Man hanterade flygtrafiken på ett säkert sätt. Det fanns inget flygsäkerhetsproblem, säger Lars Hedblom på Luftfartsstyrelsens tillsynsavdelning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!