Kritiserat taxikösystem infördes
Det gick lugnt till på Arlanda när det nya kösystemet för taxibilar infördes under tisdagen. Men alla åkare är inte nöjda. Ett av bolagen går nu vidare i sina protester och stämmer Luftfartsverket till Marknadsdomstolen.
Nytt kösystem för taxitrafiken på Arlanda införs 23 mars. Har föregåtts av många protester och omgörningar.
Foto: Maria Lindblom
- Exempelvis har många företag avtal med något av taxibolagen och när bolagen nu står i olika köer blir det lättare för personer som reser i jobbet att hitta sitt taxibolag snabbare, säger LFV:s presschef Anders Bredfell.
Efter att Luftfartsverket fick en liten knäpp på näsan av Konkurrensverket så har man försökt att ändra det nya kösystemet så att det inte ska ge fördelar åt något av bolagen. Nu finns en skylt över varje kö och bilarna står med fronten mot utgången på terminal 5. Längst till vänster står Uppsala Taxi och andra bilar som ska norrut. Sedan följer två filer med Taxi Stockholm, två filer för Taxi Kurir och Taxi 020 som samarbetar, en fil för Stockholm Transfer och Airport Cab samt en fil längst till höger för friåkare med flera.
- Systemet bygger på att de som har haft flest kunder får flest filer. De som har miljöbilar väljs först ut till kön, förklarar Anders Bredfell.
Under den tid UNT var på plats valde många kunder de två större bolagen som finns rakt fram på mitten när man kommer ut ur entrén, men eftersom friåkarna viftade mycket med armarna så fick även de en del kunder under den halvtimme som UNT var på plats.
- Vi tycker att det har fungerat jättebra i dag med tanke på att det är ett nytt system och allt. Det flyter på hela tiden, säger en av Europarks värdar i gul väst, innan hon blir tillsagd att bara chefen på kontoret får uttala sig till medierna.
Taxivärdarna svarade på frågor och förklarade för resenärerna att man kunde välja vilken kö man ville. Men flera friåkare och Stockholm Transfer anser som nämnts att systemet fortfarande är orättvist och vill få tillbaka det gamla systemet då alla stod i en kö.
- Förut valde kunderna oss mycket mer. Nu är det sämre för oss, sa en märkbart besviken chaufför innan han körde i väg med dagens första kund.
Och Stockholm Transfer arbetar nu vidare med att få tillbaka det gamla kösystemet eftersom man anser att det nuvarande snedvrider konkurrensen. Under tisdagen skickade bolagets advokat därför in en stämningsansökan av Luftfartsverket till Marknadsdomstolen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!