Missnöjda ersätts efter Afrikaresor

En paketresa till Tanzania och Zanzibar blev inte alls som resenärerna hade väntat sig. Nu uppmanas resebyrån i Märsta att betala tillbaka närmare 160 000 kronor till 13 personer.

Sigtuna2010-01-13 13:00
Det var i februari förra året som två paketresor arrangerades av resebyrån under två veckor vardera. Under den ena resan fick de svenska resenärerna bara fyra och en halv timmes safari i stället för fyra dagar som resebyrån i Märsta hade lovat.

Annat som inte stämde mot beskrivningen var att det saknades en svensktalande guide under safarin, att det inte fanns riktiga sängar som utlovats vid tältboende och att mycket av maten och flera utflykter fick betalas av resenärerna själva då de som skjutsade dem sa att de inte hade fått pengar så att det räckte.

Klagomålen från den andra resan gäller liknande problem.
"Under hela safarin hade guiderna problem med pengar, vilket ledde till att safariturerna ständigt försenades. Gruppen lånade då tyvärr ut pengar till guiderna och har inte fått tillbaka dem, men resebyråns ägare har lovat att betala tillbaka just den summan", står det i Allmänna reklamationsnämndens utredning om den resan. Deras boende bokades också hela tiden om och vid besöket i Ngorongora crater och Serengetiparken så fick gruppen ett boende utanför parken.

Först lånade turisterna ut pengar till föraren för att slippa stå på en parkeringsplats halva dagarna i väntan på jeepar och att föraren skulle ordna pengar till inträdet i parken. Sedan var man tvungen att betala 50 dollar extra för att komma in i området igen dagen efter. Resebyråns ägare förklarar felen med att han på grund av ekonomiska problem inte kunde följa med på de två resorna för att kontrollera att resenärerna inte blev lurade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om