Som UNT tidigare rapporterat har processen om Trafikverkets precisering av riksintressen pÄgÄtt under en lÀngre tid. Nu har beslutet tagits.
â Det Ă€r bra att vi Ă€ntligen fĂ„r besked. Men det finns bĂ„de positiva och negativa delar i den nya preciseringen, tycker Sigtunas kommunalrĂ„d Olov Holst (M).
Sigtuna kommun har under processen fört fram att de vill bygga 10 000â15 000 bostĂ€der nĂ€ra MĂ€rsta- och Rosersbergs stationer. Och nu har Trafikverket lyft bort bullermattan frĂ„n dessa omrĂ„den.
â Det positiva Ă€r att vi i stort har fĂ„tt igenom önskemĂ„len om vĂ„ra framtida stora utvecklingsprojekt dĂ€r vi nu kan börja utveckla nya bostĂ€der, sĂ€ger Holst.
I den negativa vÄgskÄlen ligger att helt nya delar tÀcks av bullerkarta nummer tvÄ, den karta som gÀller lÄgfartsflyget. Kartan handlar om exempelvis propellerflygplan inom inrikesflyget, som har andra flygvÀgar Àn de större jetplanen.
Under lÄgfartsflygets bullermatta gÀller dock inte lika hÄrda restriktioner som för jetflyget. HÀr Àr det fortfarande tillÄtet att bygga enskilda hus, men kommunen fÄr inte detaljplaneplanera för nya bostadsorter under lÄgfartsflygets bullermatta.
Att bullerkartorna nu kan Àndras beror enligt Trafikverket pÄ den tekniska utvecklingen inom flyget.
â Den tekniska utvecklingen med tystare och större flygplan innebĂ€r att vi kan strömlinjeforma markansprĂ„ken för en framtida utveckling av Arlanda, sĂ€ger Rami Yones, enhetschef vid nationell planering pĂ„ Trafikverket.