Sigtuna kommuns företrädare fick reda på SJ:s beslut om att lägga ner tågtrafiken mellan Uppsala (Märsta) och Stockholm genom en nyhetsflash.
– Vi har inte fått någon som helst förvarning om SJ:s beslut. Det var en chockartad nyhet för mig, säger Olov Holst på tisdagsförmiddagen.
För kommunens invånare innebär SJ:s beslut att det blir omöjligt att pendla med tåg till Uppsala.
– Att åka runt Arlanda är inget alternativ för alla de tusentals pendlare vi har varje dag. Det är för dyrt att parkera på Arlanda och busstrafiken är för dålig. Många som bor på landsbygden har inte ens busstrafik in till Märsta, så Arlandatågen är inget alternativ, säger Olov Holst.
Han menar att Sigtuna kommun är särskilt drabbad av SJ:s nedläggningsbeslut eftersom deras kommun, i motsats mot Uppsala, Knivsta, Upplands Väsby med flera andra kommuner, saknar SL-tåg till Uppsala.
– Det här är riktigt upprörande och en katastrofal hantering av frågan som inte försiggått av någon helst dialog med kommunerna som drabbas. Som jag förstår det blev också region Stockholms företrädare tagna på sängen av SJ:s beslut. Det har inte föregåtts av någon dialog med regionen.
Olov Holst skräder inte orden när han talar om SJ som han menar är ett företag som inte fungerar och som drivs enligt ”gamla öststatsmodeller”.
– Jag menar att man har skapat ett beroende hos resenärerna med nästintill monopolställning på vissa sträckor och att man agerar utifrån det på det här sättet är totalt oacceptabelt.
Men de hävdar att de måste gå med vinst, att det är därför de tvingas lägga ner vissa sträckor.
Tror du inte på det?
– Jag tror att SJ primärt då behöver titta på hur de driver hela bolaget, än att de lägger ner en av de mest trafikerade linjerna i Sverige. På morgnarna är det så fullt på SJ-tågen att folk står upp in till Stockholm, så det borde inte vara något problem med lönsamheten på sträckan mellan Stockholm och Uppsala, säger Olov Holst.
Han menar att regeringen och staten borde gå in och titta på SJ och kräva rättning av deras agerande.
– Eller så får de sälja bolaget, för det är uppenbart att det här inte fungerar.
Tror du att Mälartåg skulle fungera bättre då?
– Jag kan inte Mälartåg på det sättet, det får väl framtiden utvisa. Jag vet inte ens om det finns kapacitet eller intresse att växla upp varken för region Stockholm (SL) eller Mälartåg. Att bygga upp en reservkapacitet på sträckan kommer att ta tid. Det är inte så att tåg bara står och väntar på att sättas in och nya trafikeringar på spåren brukar ta jättelång tid att införa eftersom ändringar i tidtabeller i Stockholmsregionen får följder ända ner till Göteborg – så det brukar beskrivas som komplicerat att ändra i tågtrafiken.
Trots det hoppas han nu att något annat bolag eller SL-pendeln ska ta över trafiken mellan Märsta och Uppsala för att täcka upp SJ:s avgångar som gått två gånger i timmen.
– Vi vet inte än när SJ tänker lägga ner sin trafik. Men beslutet är ändå ett enormt svek mot pendlarna i Sigtuna kommun. Vi är ju helt beroende av pendlingskapaciteten. Även om pendeltåget är underdimensionerat och dysfunktionellt till Stockholm, så finns det ändå pendeltåg dit från Märsta. Men till Uppsala finns ju ingenting om SJ lägger ner. Tåg via Arlanda är inget alternativ för våra invånare, säger Olov Holst.