Tidigare i veckan kallade föreningen till öppet möte i RÄbergsskolans matsal, ett möte som nÀstan blev fullsatt. MÄnga av samhÀllets cirka 2 000 invÄnare har fÄtt nog av byggande och Àr oroade för att vattenlandets trafik ska bli droppen som förstör deras idylliska samhÀlle.
De senaste tio Ären har Rosersbergarna bland annat fÄtt allt fler grannar i logistikomrÄdet, söder och vÀster om bostadsomrÄdet.
â Vi flyttade hit för att det Ă€r lugnt och naturnĂ€ra. Om vattenlandet byggs kommer vĂ„rt samhĂ€lle bli inramat av industrier, logistik och vattenland, sĂ€ger Per Hoffner.
I dag kÀnner mÄnga varandra och hÀlsar dÄ de möts pÄ gatorna. Vattenlandet vÀntas kunna ta emot uppÄt 2 000 besökare per dag, som kommer i bil eller med tÄget till Rosersbergs station.
â MĂ„nga undrar ocksĂ„ hur den redan anstrĂ€ngda trafiksituationen pĂ„ NorrsundavĂ€gen kommer pĂ„verkas. Nu pratar kommunen om en shuttlebuss frĂ„n stationen, men det Ă€r oklart nĂ€r pĂ„ Ă„ret och hur ofta den i sĂ„ fall kommer att köras.
Samtidigt anser föreningens medlemmar att om en shuttlebuss ska köras till badlandet sÄ kan anlÀggningen lika gÀrna placeras lÀngre bort frÄn bostÀder, exempelvis vid nÄgot industriomrÄde.
Som UNT tidigare rapporterat syftar planen till att skapa ett regionalt och lokalt besöksmÄl. Badet kommer att innehÄlla olika typer av vattenrutschkanor och attraktioner, spa-avdelning, restaurang och hotell.
âOmrĂ„det ses som en lĂ€mplig plats med dess nĂ€rhet till Arlanda och Stockholm. ByggrĂ€tten ska Ă€ven utgöra en bullerskĂ€rm för befintlig bostadsbebyggelse mot E4 och jĂ€rnvĂ€g. PlanomrĂ„det Ă€r relativt kollektivtrafiknĂ€raâ, stĂ„r det i kommunens handlingar om syftet med planen. HĂ€r framförs ocksĂ„ att det skapas fler arbetstillfĂ€llen och att vattenlandet skulle öka utbudet av fritidsaktiviteter.
Rosersbergs villastads styrelse framhÄller att de inte har nÄgot emot företaget Vi invest som stÄr bakom planerna.
â Vi Ă€r inte emot ett vattenland, utan det Ă€r kommunens placering och upplĂ„telse av denna mark som vi anser olĂ€mplig. Jag har en stor tro pĂ„ att politikerna borde finnas för invĂ„narna först. Det Ă€r invĂ„narna som vĂ€ljer dem, som betalar skatt och som bor i kommunen. NĂ€r man sĂ€tter besöksnĂ€ringen, varumĂ€rket och exploatörer först tycker jag att man tappat kompassriktningen, sĂ€ger Per Hoffner.