TvÄ elever fÀller en tredje elev och springer sedan ivÀg med dennes glasögon. Strax efter blir eleven fasthÄllen av samma elever. En Àldre och en yngre elev brottas med varandra, varvid den Àldre eleven kastar den yngre eleven i marken flera gÄnger.
HÀndelserna Àr tvÄ av flera hÀndelser som Skolinspektionen konstaterat under sina besök pÄ en friskola i Sigtuna i förra Äret. Skolan kritiseras nu av Skolinspektionen för bristande trygghet pÄ rasterna. PÄ skolan som Àr en friskola, gÄr elever i bÄde förskola och upp till Ärskurs 9.
LÀrarna sjÀlva menar att man kommit till rÀtta med problemen pÄ skolan.
NÀr Skolinspektionen besökte skolan, bevittnade myndighetens utredare en rad slagsmÄl och krÀnkande situationer mellan elever utan att personalen ingrep.
Elever uppgav att det Àr brist pÄ rastvakter och att nya lÀrare brukar ignorera konflikter mellan eleverna.
"Skolinspektionen bedömer att det finns brister i skolans arbete med att tillförsÀkra alla elever en skolmiljö som prÀglas av trygghet. Tillsynen visar att det under rastverksamheten Äterkommande sker konflikter och krÀnkande situationer mellan eleverna utan att personal agerat."
Skolinspektionen krÀver nu att skolan agerar och utformar skolmiljön sÄ att eleverna fÄr trygga raster. Skolan ska Àven se till att rektorn, genom att inhÀmta uppgifter frÄn lÀrare och elever, följer upp arbetet med att skapa trygghet i rastverksamheten med ökad nÀrvaro av vuxna som ocksÄ ingriper.
Enligt beslutet menar rektorn att hon kÀnner igen att elever tidigare inte har fÄtt stöd av rastvaktspersonal dÄ konflikter intrÀffat. Hon menar att skolan dock arbetat med problemen och att eleverna i den senaste trygghetsenkÀten inte angett detta som ett problem.
Via mejl svarar rektorn pÄ UNT:s frÄgor:
Tillsynen visar att det under rastverksamheten Äterkommande sker konflikter och krÀnkande situationer mellan eleverna utan att personal agerar. Vad tÀnker du kring det?
"Vi har granskat Skolinspektionens underlag för bedömningen av rastsituationen och förstĂ„r att det till stor del handlar om hur personalen hanterar âskojbrĂ„kâ mellan elever. Skolan har tidigare pĂ„börjat ett fortbildningsprojekt kring temat âskojbrĂ„k och sprĂ„kbruk i skolanâ och kommer nu fördjupa detta."
Av lÀroplanen framgÄr att lÀraren ska uppmÀrksamma och i samrÄd med övrig skolpersonal vidta nödvÀndiga ÄtgÀrder för att förebygga krÀnkande behandling. Det framgÄr vidare att rektorn har ett sÀrskilt ansvar?
"OmrÄdet Diskriminering och krÀnkande behandling har lÀmnats utan anmÀrkning av Skolinspektionen dÄ skolan har trygga rutiner för att utreda, följa upp och ÄtgÀrda sÄdana situationer. En trygg skolmiljö för alla elever Àr ett pÄgÄende arbete dÀr rektor ansvarar för att kontinuerligt följa upp förutsÀttningarna. Just nu pÄgÄr en sÄdan uppföljning och utvÀrdering av vÄra rutiner för rastaktiviteter."
Kommer ni ÄtgÀrda bristerna avseende tryggheten pÄ skolan?
"Givetvis tittar vi nu nÀrmare pÄ de synpunkter som Skolinspektionen hade pÄ skolans rastaktiviteter och utformar en handlingsplan efter den."
Hur ska ni komma till rÀtta med problemet?
"Vi fortsÀtter utvÀrdera vÄrt arbete och vÄra rutiner tillsammans med elever och förÀldrarförening. Skolan har ocksÄ pÄgÄende fortbildningsinsatser inom omrÄdet konflikter, trygghet och normer med samtlig personal."