â Det har varit problem nĂ€r det gĂ€ller förskolan hĂ€r under flera Ă„r, menar Erika Galle, en av de förĂ€ldrar som engagerat sig i frĂ„gan.
Erika Galle menar att tillgÄngen pÄ platser Àr ett problem, men ocksÄ att de lokaler som finns inte Àr fullt anpassade för förskolebarn. Vidare tycker hon och flera andra förÀldrar att de lösningar som Tierps kommun vidtar kommer i sista minuten.
â Det Ă€r viktigt att understryka att den befintliga förskolan LinnĂ©an Ă€r bra och anpassad. Men de nya lokalerna och de som redan tagits i ansprĂ„k Ă€r inte anpassade pĂ„ samma sĂ€tt, dĂ„ det Ă€r skolsalar som gjorts om, menar förĂ€ldern Frida Wikander.
Erika Galle refererar Àven till en konsultrapport frÄn 2018 om lokalsituationen i kommunen som togs fram av Sweco. I den framgÄr att 71 elever gÄr dÀr och att lokalytan per elev i SkÀrplinge Àr knappa 6 kvadratmeter, vilket Àr lÀngst i kommunen. Rapporten visar att en förskola hade 19 kvadratmeter per elev medan flera lÄg mellan 9 och 15 kvadratmeter.
I dagslÀget Àr behovet akut nÀr det gÀller ytterligare förskolelokaler i SkÀrplinge. Till vÄrterminen behöver ytterligare tolv barn beredas plats.
â Det primĂ€ra Ă€r att lösa platssituationen och ytan per barn kommer inte att bli större. Förskolan kommer att ta över tvĂ„ klassrum pĂ„ lĂ„gstadiet. De tvĂ„ lĂ„gstadieklasser som gĂ„tt dĂ€r kommer att flyttas till textilslöjdens lokaler, förklarar Ulf Sjulander, tillförordnad utbildningschef i Tierps kommun.
BÄde Erika Galle och Frida Wikander menar att ÄtgÀrden inte Àr nÄgon lÄngsiktig lösning utan bara skjuter frÄgan om en varaktig lösning pÄ framtiden.
â Vi förstĂ„r att lokalproblemet inte Ă€r isolerat till SkĂ€rplinge. Men det Ă€r viktigt att lyfta och uppmĂ€rksamma att bĂ„de tĂ€tort och landsort borde fĂ„ del av den kommunala utvecklingen, menar Erika Galle.
Ulf Sjulander sÀger att han har förstÄelse för reaktionerna kring informationshanteringen.
â NĂ€r det gĂ€ller förskolan i SkĂ€rplinge Ă€r det en process som pĂ„gĂ„tt under en lĂ€ngre tid. Vi har valt att hantera frĂ„gan pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet och redovisa vad som gĂ€ller nĂ€r allt Ă€r klart och vi varit sĂ€kra pĂ„ att det varit möjligt att genomföra de lokalanpassningar som behövs.
FrÄn kommunens sida Àr man medveten om lokalproblematiken.
â Det finns ett behov av nya förskolor, men det Ă€r en lĂ„ng process. Parallellt med det arbetet mĂ„ste vi hitta lösningar som kortsiktigt löser de problem vi har, sĂ€ger Ulf Sjulander.