Cykelfylla vanlig dödsorsak

Mer än var fjärde cyklist som omkom i trafiken 2005 var påverkad av alkohol eller droger. Statistiken har tagits fram av försäkringsbolaget If, som nu vill se en diskussion om att införa promillegräns för cyklister.

Sverige2007-04-19 15:24
Av 32 trafikdöda cyklister i Sverige 2005 visade sig nio ha varit drog- eller alkoholpåverkade enligt de siffror som If har låtit ta fram. Samtidigt har man med hjälp av opinionsundersökningsföretaget Gallup gjort en undersökning som visar att tre av fyra cyklister någon gång har cyklat påverkade. Dan Falconer, som är trafikexpert på If, menar att man löper lika stor risk att skada sig själv om man cyklar alkoholpåverkad som om man kör rattfull med bil.
- Även om man inte utsätter andra för fara på samma sätt så kan man skada sig ordentligt och det är det som vi har velat lyfta fram med den här undersökningen. Det här innebär ju både tragedier och kostnader för samhället, säger han.

Lagen om rattfylleri gäller enbart motorfordon som bil, lastbil, buss och moped. Dan Falconer tycker att även en promillegräns för cyklister borde diskuteras och hoppas att frågan nu är väckt.
- I dag finns det inte mycket polisen kan göra om någon cyklar berusad, om det inte är så att cyklisten gör sig skyldig till grov vårdslöshet i trafiken, säger han.
Thomas Lekander är statistiker på Vägverket. Han menar att det inte är någon nyhet att många cyklister som omkommer i trafiken är alkoholpåverkade.
- Räknar man bort barn och gamla handlar det om ungefär 30 procent av cyklisterna. Så har det sett ut i många år. Förutom att man beter sig annorlunda i trafiken så löper man större risk att skada sig. En nykter person som kör omkull på cykel har bättre reflexer och kan ta emot sig bättre, säger han.

Thomas Lekander ser dock inte en promillegräns för cyklister som något realistiskt.
- Nej, jag tror aldrig att den diskussionen har förts seriöst och det skulle knappast vara genomförbart som det ser ut i dag, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om