Skakig elförsörjning de närmaste fem åren
Nej, Vattenfalls jätteinvestering på 300 miljoner kronor i Roslagen för att åtgärda bristerna i elnätet räckte inte när snöovädret drog fram över Uppland i november.Återigen drabbades Vattenfalls kunder av strömavbrott.
Röja ledningsgator
Det var efter den senaste vinterns svåra och långa strömavbrott i Roslagen som Vattenfall satte full fart framåt för att åtgärda bristerna i elnätet.
Pengarna går till att röja och bredda ledningsgator och till att ge fler isolerade elledningar.
— Redan från början informerade vi om att projektet tar fem år. Det tar lång tid att åtgärda bristerna, det är mycket vi måste ta hänsyn till innan vi startar arbetet på en linje. Vi måste bland annat välja rätt lösning, vara överens med kommun och markägare och mycket annat, säger Anna Lihr.
Stormen kom tidigt
Anna Lihr pekar på flera skäl till november månads strömavbrott. Många avbrott inträffade i områden där åtgärdsarbeten inte kommit i gång än. Men även i områden där åtgärdsarbetet har kommit långt eller till och med avslutats inträffade strömavbrott:
— Stormen med den tunga och blöta snön kom tidigt, innan marken blev frusen. Hade stormen kommit när det var tjäle i jorden hade många av de träd som blåste omkull stått emot, säger hon och fortsätter:
— På vissa andra platser där det blev strömlöst var vi klara med nya ledningsdragningar till två tredjedelar, men den sista tredjedelen räckte för att det skulle bli strömavbrott.
Efter de senaste strömavbrotten fick Vattenfall ta emot en mängd samtal från irriterade kunder.
— Vi har full förståelse för att de är upprörda. Men hela organisationen på Vattenfall jobbar hårt på att så snart det går få ett stabilt nät. Vi hoppas att våra kunder har tålamod, trots allt.
Fakta: Ersättningar
Vattenfalls ersättning för de kunder som drabbas av strömavbrott är:
Om strömavbrottet har pågått i över ett dygn betalas 1 000 kronor ut i ersättning. Efter två dygn betalas ytterligare 2 000 kronor ut och efter tre dygns elavbrott ytterligare 3 000 kronor. Det ger 6 000 kronor i ersättning till en kund som varit utan el i över tre dygn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!