SL:s situation grundar sig i en personal- och fordonsbrist, där några av anledningarna är helgledigheter och sjukdomar, såväl tågpersonal som personal i depåer och verkstäder, något som bidrar till fordonsbristen.
– Generellt över helgerna har de ett besvärligt personalläge, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.
Linje 40 som går mellan Uppsala och Södertälje är dock prioriterad för SL. Det har gjort att personal- och fordonsbristen inte har skapat några störningar på den linjen ännu. De hoppas att så fortsatt ska vara fallet.
– Vi räknar med att linje 40 mellan Uppsala och Stockholm inte ska beröras av de här sakerna. Den går med halvtimmestrafik och den har förtur att komma igenom, säger Claes Keisu.
Under onsdagen påverkades dock pendeln av ett växelfel, som inträffade mellan Arlanda och Upplands Väsby. Saker som detta är svåra att göra något åt, enligt SL.
– Tyvärr har det varit infrastrukturproblem. Man kan aldrig gardera sig för infrastrukturstörningar, det kan hända överallt.
Vädret är en av faktorerna till att det kan förekomma strul i tågtrafiken. Enligt nuvarande prognos väntas det komma en hel del snö över nyår. När det snöar bildas is som sätter sig under tågen. Den kan i sin tur ramla ner i växlar och orsaka växelfel.
– Växlarna har värmeelement i sig för att kunna smälta is och snö men kommer det stora isklumpar så måste man ut och röja växeln manuellt, säger Claes Keisu.
Hur ser det ut inför nyår gällande linje 40?
– Vi håller tummarna för att det ska funka.
SL räknar med att läget med personal- och fordonsbrist kommer pågå över nyårshelgen och förmodligen även över trettonhelgen.