Höjer hastigheten – med 160 km/h

Tågen mellan Uppsala och Gävle har i flera års tid fått bromsa in på grund av trasiga växlar. Men i helgen genomför Trafikverket flera arbeten för att åtgärda problemen.
– Det har stor betydelse, säger Niklas Opander, sektionschef på Trafikverket.

JÄRNA, SVERIGE 20241106
Ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm där den nya järnvägen Ostlänken mellan Järna och Linköping skall byggas.   
Foto: Pontus Lundahl / TT / Kod 10050

JÄRNA, SVERIGE 20241106 Ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm där den nya järnvägen Ostlänken mellan Järna och Linköping skall byggas. Foto: Pontus Lundahl / TT / Kod 10050

Foto: Pontus Lundahl/TT

Tågnät2025-04-24 20:00

Helgen 25-27 april stängs all tågtrafik av norr om Uppsala, vilket UNT tidigare har rapporterat. Då sker både arbete i centrala Uppsala, men också vid flera viktiga växlar på Ostkustbanan.

De tre trasiga växlarna har gjort att tågen har behövt bromsa in rejält på sträckan mellan Uppsala och Gävle. Redan sommaren 2022 infördes hastighetsbegränsningar vid Skärpan, i slutet av 2023 i Tobo och i Örbyhus under hösten 2024. På grund av säkerhetsskäl har tågen tvingats sakta ner till 40 eller 70 kilometer i timmen vid dessa platser. Men i och med helgens arbete ska tågen kunna köra i upp till 200 kilometer i timmen istället, vilket är den hastighet som ursprungligen gäller på sträckan.

– Det känns jättebra, tittar vi på 2024 så är det inga roliga siffror i förseningsstatistiken. Den här sträckan har brottats med problematik med förseningar under 2024 där en del är kopplat till dessa problem. Nu kommer resenärerna får bättre förutsättningar att kunna lita på tågen, säger Niklas Opander, setionschef på Trafikverket.

Niklas Opander är sektionschef på Trafikverket.
Niklas Opander är sektionschef på Trafikverket.

Vad betyder det här för tågtrafiken?

– Det har stor betydelse, hastighetsnedsättningarna skapar småförseningar och om tågen är försenade av andra orsaker kan de inte köra ikapp som de annars kan. Nu får vi en mer robust tidtabell, förklarar Niklas Opander.

Men tågen kommer inte kunna köra full hastighet redan på söndag, när växlarna är lagade och trafiken kan gå igen.

– Ett visst antal ton tåg måste passera på sträckan, sen måste man göra en slutjustering. Så det kommer ta ungefär en till två veckor innan tågen kan köra i 200, säger Niklas Opander.

Varför har inte problemen åtgärdats tidigare?

– Vi har haft resurser att genomföra arbetet tidigare, men planeringsprocessen tar jättelång tid. Det är en lång sträcka som stängs av på båda spåren. Då måste vi samplanera med järnvägsföretagen så de kan planera sina resor och ordna med ersättningstrafik. Dessutom gör vi en ordentlig utredning så vi kan lösa rotorsaken till problemet, säger Niklas Opander.                             

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!