Att kliva på ett tåg som man med säkerhet vet håller tidtabellen är inte så vanligt. Men nattåget i Tärnsjö är ett sådant. Man somnar och vaknar på vandrarhemmet som inretts i ett gammalt tåg som parkerats utanför det gamla stationshuset.
– Man kan välja att kliva av vid Tärnsjö central och sedan på vid Tärnsjö norra, skämtar Jakob Martinell i Nora Tärnsjö hembygdsförening, som sedan flera år driver Sov på tåg i samhället.
Sedan 2008 har de gamla tågvagnarna använts som vandrarhem och det var just Jakob Martinells kontakter med "Big Bengt" Erlandsson som gjorde att tåget, med ett ånglok i spetsen, hamnade i just Tärnsjö. "Big Bengt" ville egentligen ha tåget i sin nöjespark High Chaparral i småländska Kulltorp, men när den planen gick i stöpet baxades tåget till Tärnsjö i stället. Ankomsten av det hundra ton tunga ångloket blev en stor händelse – och förmodligen sista gången som det blev en rejäl tågförsening på orten. Tärnsjöborna hade gått man ur huse för att se ankomsten, som dock drog ut på tiden.
– Vi sålde slut på all varmkorv som fanns i Tärnsjö, säger Jakob Martinell.
Tärnsjö har en järnvägshistoria. Tågen mellan Enköping och Gävle passerade här och resenärerna kunde njuta av utsikten när resan gick via de storslagna broarna över Dalälven. Persontågen slutade gå i början av 1960-talet och på 1970-talet passerade även det sista godståget på sträckan. När rälsen rivits upp fanns bara stationshuset och perrongen kvar.
Sedan 2006 är nu ett tåg tillbaka, om än stillstående på en mindre sträcka räls som lades ut när det stod klart att tåget skulle komma.
Åtta rum med mellan en och fyra bäddar i varje kupé erbjuds här under sommarhalvåret. Rummen finns i de två vagnar som tidigare hade vanliga sittplatser. Nu finns här även vattentoaletter och duschar.
Tågvärdinnan Inger Ingstedt är den som håller i verksamheten sedan flera år.
– Våra gäster är främst naturvänner som är här för att exempelvis utforska vandringslederna i området, samt bilåkare som inser att de måste stanna och sova över natten, säger hon.
– Sedan finns förstås även entusiaster som tvärnitar när de ser ångloket.
Alla rum har sin egen prägel. Lokala företag och föreningar ställde upp när inredningen av rummen återstod och pengarna var slut. Tärnsjö garveri har inrett en kupé med flera läderdetaljer. Både gardiner och delar av väggarna har klätts i skinn från garveriet, den lokala Lionsföreningen valde så klart gult och lila och genom Nora församlings försorg finns även ett romantiskt inslag på tåget.
– Det är personalen i församlingen som inrett den. Vi kallar den för Kyrkans bröllopskupé, säger Inger Ingstedt när hon visar runt på tåget.
På spår 2 finns en riktig raritet. Där står restaurangvagnen från 1963 helt intakt med tidstypiska lampetter, säten och flera andra detaljer.
– Vi har ingen neon i kaféskylten och kylen har vi inte testat om den fungerar, men i övrigt såg kafédelen ut precis som den alltid gjort, säger Inger Ingstedt.
Nytt för i år är att både vagnar och lok får en ansiktslyftning. Taken på vagnarna har spolats rena och ångloket från 1914 har målats om.