Utmaningen för Johan Dennelinds efterträdare blir att hitta besparingar och samtidigt utveckla Telias kunderbjudande, så att priserna mot slutanvändare kan höjas, enligt Stefan Cederberg, aktiestrateg på SEB.

Framförallt är det att få ned kostnadsnivån som gäller, säger han.

Viktig pusselbit

Telia förhandlade under Dennelinds ledning i fjol fram en mångmiljarduppgörelse om att köpa Bonnier Broadcasting, med bland annat TV4, C More och finländska MTV i portföljen. EU inledde i maj en fördjupad granskning av affärens konkurrenseffekter, som väntas vara avslutad den 19 september.

Telias målsättning är att slutföra TV4-affären under andra halvåret 2019.

Innehåll från Bonnier Broadcasting blir en viktig pusselbit framöver, enligt Cederberg.

Det är ingen "rocket science" (raketforskning) direkt. Det gäller att få igenom förvärvet och sedan dra ned kostnadsnivån, säger han.

Telia har redan inlett arbetet med att hitta en efterträdare till Dennelind, som dock planerar att sitta kvar fram tills att en sådan har kommit på plats.

"Usel kursutveckling"

Johan Dennelind, 50, tog över som Teliachef för sex år sedan. Då hade företrädaren Lars Nyberg fått sparken sedan Telia gått in i en djup kris orsakad av misstänkta mutaffärer i Uzbekistan. En stor del av Dennelinds arbete som vd har gått ut på att reda ut denna härva.

Ett avgörande steg i detta stora städuppdrag togs hösten 2017, när Telia gjorde upp med USA:s justitiedepartement och finansinspektion samt nederländska åklagare i en uppgörelse som kostade totalt 965 miljoner dollar.

Telia-aktien har sedan börsnoteringen 2000 tappat drygt hälften av sitt värde och har backat 6 procent under Johan Dennelinds sex år som vd och koncernchef. Aktien i ärkerivalen Tele2 har under de gångna sex åren lyft med 76 procent.

Det är en usel kursutveckling. Men Johan Dennelinds utmaning var att stänga ned Eurasien och han har utfört styrelsens strategi och det var ju att avyttra de här tillgångarna, säger Cederberg.