Det är GUB som kör de gröna stadsbussarna i Uppsala. Sedan en tid har många chaufförer, varav ett par varit i kontakt med UNT, upplevt att det blivit stökigare på bussarna.
– Det stämmer att vi har problemen med resenärer som vill åka med trots att de saknar giltig biljett, säger Eva Pettersson, trafikchef på GUB.
Enligt henne började problemen att eskalera i vintras. Tjafs om betalningen, hotfulla situationer och skadegörelse på inredningen har förpestat arbetsmiljön för chaufförer och skapat obehagliga situationer för skötsamma resenärer.
– Vi anmäler alla incidenter till vår huvudman UL:s störningsjour. Dessutom har vi ordningsvakter ombord både från GUB och UL, säger Eva Pettersson.
Om vakter saknas i bussen är förarens instruktion att larma trafikledningen, som i sin tur larmar polisen. Så skedde exempelvis i fredags 26 maj när ett gäng med yngre killar vägrade betala på en buss som skulle avgå från Stora Torget. Den bussresan blev allt annat än lugn. Bara några minuter senare larmades polis till Birkagatan sedan chauffören åter slagit larm. Av polisens händelserapport framgår att det var rejält stökigt och att ett tiotal personer beordrades att lämna bussen.
Att det blir tjafs om betalningen är inget nytt fenomen. När sms-biljetterna infördes förekom fusk som upptäcktes av förarna med kontroverser som följd. Även slopandet av kontantbetalning ombord ledde till tjafs.
– Jag har full förståelse för att många förare känner oro. En betalningsvägran kan utvecklas till en hotfull situation och i värsta fall våldsamheter, säger Eva Pettersson, som understryker att GUB och UL tillsammans arbetar på att trygga miljön för både förarna och resenärerna.