Dagen började med invigningen av utställningen 1700-talsnoter som visas i sommar i salongen i Leufsta Bruksarkiv.

– Charles De Geer, finansmannen från Belgien, som på 1600-talet utvecklade Lövsta till landets största järnbruk, var även intresserad av musik och han tog med sig inte mindre än 84 musiktryck och 99 handskrifter av musikaliska verk som är bevarade, berättar Lars Burman, överbibliotikarien från Carolina Rediviva, som förklarade utställningen öppnad till svagt dämpad musik i salongen som ljudkuliss från cd-spelare av Drottningholms Barockensemble.

Drottningholms Barockensemble har nämligen spelat in flera skivor med 1700-talsmusik i Lövstabruks kyrka.

Utställningen visar ett stort antal 1700-talsnoter, tidstrogna instrument, annan rekvisita och inlånade 1700-tals kläder från Skansens klädkammare.

Vid invigningen fick MaryAnn Olarsbo för Leufsta bruksarkiv ta emot flera tjocka pärmar av bland annat gånglåtar från Lövstabruk.

– Charles De Geer använde sannolikt notmaterialet han tog med sig från Belgien för privata konserter inom familjen, säger han.

Senare under eftermiddagen blev det konsert i Lövstabruks kyrka med Ulf Johansson Werres trio.

Ulf Johansson Werre har under de senaste två åren framfört konserten Magi och Verklighet på Leufsta Bruk Under 300 År som är ett nyskrivet verk för Cahmanorgeln i kyrkan, jazztrio och blandad kör. Verket beställdes av Föreningen Leufsta och Cahmanorgelns Vänner.

I år gav föreningen Ulf Johansson Werre ett nytt uppdrag som framfördes under lördagen.